Tekst og foto: David K Andersen
den sendte merket dit det er i dag. Å overgå den prestasjonen er ikke lett –
kan nye Sportage klare det? Vi har vært på den europeiske lanseringen og prøvekjørt.
fantastisk bra ut, den var praktisk og lettkjørt og den var rimelig å kjøpe og
eie. Samtidig, og tross et ansiktsløft for et par år siden, gjorde alderen seg
bemerket. Det var mye hardplast i interiøret, setene platte, chassiset litt uraffinert og motorene gjennomsnittlige.
men etter å ha sett prisene i forkant av prøvekjøringen, tenker jeg at den nye
bilen jammen skal stå på for å hevde seg. Ikke at den er spesielt dyr,
innstegsmodellene er gunstig priset. Men de velutstyrte versjonene med større
motor, firehjulsdrift og automatgir er ikke rimeligere enn konkurrentene.
Presset på nye Sportage er betydelig.
med nye Hyundai Tucson som kom i fjor sommer. Det er et godt utgangspunkt og
betyr blant annet multilink bakstilling på alle modeller. Prinsippet er det
samme som i gamle Sportage, men innfestingspunkter, geometri og foringer er
endret og forbedret. Karosseriet er takket være uvanlig mye bruk av høyfast
stål, 39 prosent stivere – en forutsetning for å utnytte det forbedrede
hjulopphengets kvaliteter fullt ut og oppnå både bedre komfort og bedre
kjøreegenskaper. Elektromotoren til servoassistansen er dessuten flyttet ned til tannstangen på mer påkostede modeller for å bedre styrefølelsen.
stillegående og raffinert også. Utstrakt bruk av skum i innvendige
karosseriskjøter og hulrom, samt forbedret isolasjon generelt, og spesielt i
torpedovegg og frontrute, skal sørge for bedre støydemping og mindre bråk fra
motor, vind og veidekke.
starter med en 115-hesters diesel på 1,7 liter. Den har fått 20 Nm høyere
moment. På bensinsiden fortsetter 1,6-literen uten turbo på 132 hk. Sammen med
firehjulsdrift, kommer 2-litersdieselen på 136 hk – også den med økt moment (+53 Nm). En
ny 1,6-liters turbobensinmotor på 177 hk i kombinasjon med en 7-trinns dobbeltclutch-kasse
sitter på toppen av kjeden. Alle motorene er Euro 6.
er en Sportage om du har sett den gamle. I alle fall fra siden. De største
forandringene, og her ligner ikke ny og gammel særlig mye, er i fronten.
Tigernose-grillen er flyttet ned, mens lysene er
plassert i panseret over. Nederst ute på sidene dominerer tåkelys i ulikt
design avhengig av utstyrsversjon.
profil på tvers i kombinasjon med fin LED-signatur i baklyktene sørger for rent
og moderne uttrykk. Siden preges av den spesielle måten bakdørene avsluttes på og den tykke C-stolpen, som har blitt smalere for å bedre sikten.
noen vil nok trenge litt tilvenning. Det er ikke lett å gå fra en ren og
linjelekker forgjenger til en ny generasjon uten at det blir kjedelig, så jeg
synes løsningen med å være mer utradisjonell i fronten samtidig som linjene
ellers beholdes og detaljer moderniseres, funker finfint.
seg bemerket med en gang jeg setter meg inn. Store ting har nemlig skjedd med
interiøret i Sportage, vi snakker design og materialvalg.
og beige, men designet er virkelig noe helt annet enn tidligere. Dashbordet er røft og
SUV-aktig utformet med antydning til kantede elementer både i hovedlinjer og
detaljer. Alt du skal se på, altså instrumenter og infotainment, er samlet
alene høyt oppe, mens knapper og hjul er plassert lavere. Den store skjermen i
midten er innfelt i dashbordet og omgitt av luftutslipp, mens knappekonsollen
i midten er vinklet mot føreren – kult (og fornuftig).
av klassen. Hadde det ikke vært for at hardplasten har krøpet litt høyt opp i deler av dashbordet, ville vi snakket tilløp til best. I alle fall i
denne Exclusive-utgaven. For nå er dørsidene både veldesignet og utført i
kunstskinn og softtouchmaterialer. Og de fleste paneler du kan komme i kontakt
med har myk og solid følelse.
tidligere med touchskjerm og noen hurtigtaster plassert under. Ikke dumt, for
dette er et av de mer intuitive systemene på markedet. Ergonomien ellers er
naturligvis upåklagelig – et kjennemerke for Kia.
som skinn. De nye er fint utformet og komfortable å sitte i, men uten
særlig mye sidestøtte. Sistnevnte er positivt – sportsseter i SUV er ikke
nødvendig. Mulighet for kjøling i pute og rygg er kjempebra.
og oss som vil sitte litt lavere. Pluss for at rattet har gode
justeringsmuligheter både opp/ned og teleskopisk.
Det praktiske på førerplass er godt ivaretatt med skikkelige
koppholdere og fine oppbevaringsrom. Trådløs mobillading er genialt, du bare legger telefonen fra deg på tiltenkt plass foran girspaken og dermed lader den. Strømuttak finnes naturligvis i rikelig antall og utforming, nå også for baksetet.
At det ikke er hentet ut mer enn 136 hk, har med utslipp å gjøre. Du får nemlig en 185 hk versjon, men ikke i Norge. Takket være 373 Nm og full lading fra 1500 omdreininger, skyver den imidlertid på godt nok i vanlig kjøring, og burde ha mer en nok krefter til å drasse med seg tung last eller tilhenger. Jeg opplevde motoren som svært trivelig i bruk. Noen racer blir den imidlertid ikke i kombinasjon med automatkassen av convertertype – 12 sekunder til 100 km/t er drøyt.
Da leverer toppversjonen som har 1,6-liters turbo bensinmotor langt bedre tall. Dette er virkelig en fin motor med bredt register, den passer bilen meget godt. Litt turbofordrøyning og uinspirerende motorlyd er eneste mulige klager, men det er å anse for detaljer i sammenhengen. Den er stille, vibrasjonsfri og kraftfull – jeg har kjørt Norge på langs med samme motor i Hyundai Tucson, og har gode minner fra det.
Dessuten er den koblet sammen med Kias egenutviklede 7-trinns DCT automatkasse. Denne dobbeltclutchkassen har tørrplateclutcher, og det vitner om at Kia er trygge på at de har fått til den elektroniske styringen så godt at clutchslitasje ikke er et tema. I praksis responderer den flott og girer mykt og fint. Den kan dessuten kjøres i manuell og gires via hendler bak rattet. Denne motor- og girkombinasjonen kommer bare i GT-line sammen med firehjulsdrift, og er den dyreste Sportagen med pris på snaut 540 000 kroner.
Da er kanskje innstegsdieselen mer interessant for mange. 1,7-literen er ikke like kraftig oppgradert som 2-literen, noe som først og fremst merkes på støy. Under gasspådrag har du her tradisjonell dieselmotor-lyd. Det er ikke plagsomt, men etter å ha kjørt storebroren er det tydelig merkbart.
Krefter har den imidlertid nok av for de fleste, og selv om forbruket ikke er så mye lavere på papiret, antar jeg den i praksis vil ligge godt under 136-hesteren. Den er dessuten koblet til en 6-trinns manuell girkasse som er en hel verden bedre enn i utgående modell: Girspaken er kortere og slagene er presise og korte med kjempefin mekanisk følelse.
Vi prøvekjørte ikke bensinmotoren på 132 hk denne gangen.
Komfort og kjøreegenskaper
Ved siden av lavt støynivå, fint interiør med gode seter, god sikt og ergonomi, leverer fjæringen også sin del på komfortsiden. Nå kjørte jeg for det meste på fine spanske asfaltveier, så hullete norsk grusvei må vi vente med, men jeg opplevde fjæringen som absolutt tilfredsstillende.
Den største forskjellen mot gamle Sportage er at chassiset nå sørger for større dybde i måten det jobber på. Følelsen av at det gikk litt for fort under kalibreringen av fjæringen og innkjøp av fjærer og dempere er borte – chassiset jobber med veien på en helt annen måte. Takket være milevis bedre styring, takles dermed svinger veldig bra – også de gangene de byr på humper eller du kommer i raskeste laget. Kjørefølelsen er god for en bil av denne typen og i GT-line er det ikke umulig å nyte litt aktiv kjøring på en svingete vei.
Aktiv sikkerhet
Du kan ikke nå toppen om du kommer med en ny bil uten de beste aktive sikkerhetssystemene. Ingen fare her for Sportage – mer eller mindre alt er på plass.
Autobremsen reagerer ikke bare på andre biler, men også på fotgjengere. Om du glemmer deg eller ikke ser hindringen foran, varsler den først. Reagerer du ikke på det bremser bilen ned selv. Skiltleser og blindsonevarsler er naturligvis på plass, og filholderen er ikke bare en varsler, men er koblet sammen med den motoriserte styringen og styrer bilen inn i filen før det er for sent. Veldig bra i denne klassen. Du har også varsling for kryssende trafikk bak bilen – nyttig når du skal rygge ut av en luke.
Hjelpemidler som automatisk parkering og også automatisk utkjøring fra tranger luker, er på plass. Så også ryggekamera, svinglys og automatiske bi-xenon.
Konklusjon
Det ante meg at nye Sportage kom til å være bra, så jeg er ikke veldig overrasket. Men likevel litt. Med de største motorene og høyeste utstyrsnivåene er den jo ikke noen billigbil akkurat. Men den er faktisk så bra å kjøre og så fin innvendig at selv de dyreste modellene forholdsvis greit kan forsvares.
Det er nemlig ikke lenger sånn at Sportage er like bra som konkurrentene på det meste, men mangler litt her og der. Med denne nye generasjonen har den plassert seg helt i toppen, og med unntak av et motorutvalg som kanskje ikke passer norske avgifter helt maksimalt, er det vanskelig å finne noe å sette fingeren på totalt sett. Kia er ikke lenger en billigbil, men den leverer deretter.
Utstyrsnivåer
Som en enkel guide til utstyrsnivåer (se under), synes jeg nivået Classic Plus gir gode kjøp uansett motor (rene Classic blir for tynt utstyrt). Jeg synes også Exclusive-versjonen av 2-liters dieselen med manuelt gir bra for pengene.
Classic inkluderer blant annet 16 tom alu, bakkestarthjelp, tilhengerstabilitetssystem, Isofix, dekktrykksmåler, justerbar bakseterygg, multifunksjonsratt, varme i for- og baksete, DAB, blåtann, 6 høyttalere og start/stopp system.
Classic Plus inkluderer i tillegg blant annet 17 tom alu, LED kjørelys, tåkelys foran, p-sensor bak, oppvarmede el. innfellbare speil med blinklys, autobrems, filskiftvarsler, USB i baksete, skinn ratt og girspak, oppvarmet ratt, cruise, el. just korsryggstøtte, ryggekamera, skiltleser, fjernlysassistent, klimaanlegg, regnsensor, aut avblending speil, varme under vinduspussere og 7 toms infotainment med Navigasjon.
Exclusive inkluderer i tillegg blant annet 19 tom alu, belyste dørhåndtak, bi-xenon, lyktespylere, LED baklys, p-sensor foran, andre instrumenter med 4,2″ TFT display, delskinn, 10-veis el. justering førersete, 8-veis el. justering passasjersete og nøkkelfri tilgang og start.
GT-Line inkluderer i tillegg blant annet utvendig stylingpakke med for eksempel LED tåkelys med mer, adaptive bi-xenon, 19 toms aulefelger i eget design, blindsonevarsler, filholder, varsling for kryssende trafikk bak, LED interiørlys, trådløs mobillading, skinninteriør med ventilerte seter, sort taktrekk, alupedaler, automatisk parkering, JBL lydanlegg med sub, 8 toms infotainment med navigasjon, sportsratt i skinn, panorama soltak i glass.
Data (fabrikktall)
Modell
|
1,6 132 hk bensin 2WD manuell
|
1,6 177 hk bensin 4WD automat
|
1,7 115 hk diesel 2WD manuell
|
2,0 136 hk diesel 4WD manuell
|
2,0 136 hk diesel 4WD automat
|
Pris Classic
|
299 900
|
|
289 900
|
|
|
Pris Classic+
|
324 900
|
|
329 900
|
389 900
|
439 900
|
Pris Exclusive
|
366 900
|
|
369 900
|
429 900
|
479 900
|
Pris GT-line
|
|
539 900
|
|
469 900
|
519 900
|
Motortype
|
R4 bensin
|
R4 turbo bens
|
R4 turbo dies
|
R4 turbo dies
|
R4 turbo dies
|
Motorvolum
|
1591 ccm
|
1592 ccm
|
1685 ccm
|
1995 ccm
|
1995 ccm
|
HK v. o/min
|
132/6300
|
177/5500
|
115/4000
|
136/2750-4000
|
136/2750-4000
|
Nm v. o/min
|
161/4850
|
265/1500-4500
|
280/1250-2750
|
373/1500-2500
|
373/2750-4000
|
Girkasse
|
6M
|
7A (DCT)
|
6M
|
6M
|
6A (converter)
|
Vekt u/fører
|
1373 kg
|
1534 kg
|
1425 kg
|
1587 kg
|
1615 kg
|
Tilhengervekt
|
1400 kg
|
1600 kg
|
1400 kg
|
2200 kg
|
1900 kg
|
Forbruk blan.
|
0,62 l/mil
|
0,75 l/mil
|
0,46 l/mil
|
0,52 l/mil
|
0,59 l/mil
|
Utslipp CO2
|
147 g/km
|
175 g/km
|
119 g/km
|
139 g/km
|
154 g/km
|
Utslipp NoX
|
28,6 mg/km
|
10,6 mg/km
|
33,6 mg/km
|
38,4 mg/km
|
35,8 mg/km
|
Lengde mm
|
4480
|
4480
|
4480
|
4480
|
4480
|
Bredde
|
1855
|
1855
|
1855
|
1855
|
1855
|
Høyde
|
1645
|
1645
|
1645
|
1645
|
1645
|
Bakkeklaring
|
17,2 cm
|
17,2 cm
|
17,2 cm
|
17,2 cm
|
17,2 cm
|
Bagasjerom
|
491 l
|
491 l
|
491 l
|
491 l
|
491 l
|
M/nedlagt se.
|
1492 l
|
1492 l
|
1492 l
|
1492 l
|
1492 l
|
Toppfart km/t
|
182
|
201
|
176
|
184
|
184
|
0-100 km/t
|
11,5 s
|
9,1 s
|
11,5 s
|
10,5 s
|
12 s
|