Av Redaksjonen

Hvorfor: Parker
den ved siden av en Toyota RAV4 og spør eieren om han vet hva en SUV egentlig
er.
Jeep er et av disse varemerkene som har gått fra å være
nettopp det, til faktisk å bli et begrep som sakte men sikkert glir inn i
språket, som et ord som alle vet hva er.
Mange ser for seg Wrangler som modellen som definerte Jeep –
men sier du Wagoneer, snakker vi om 60-tallets svar på Range Rover, BMW X5
eller Mercedes GL.
Wagoneer var en familiebil, en bil for direktører, skogeiere
og alle andre som trengte kombinasjonen av plass, fremkommelighet og komfort.
Vårt funn på Finn.no er «billig-versjonen» av Wagoneer,
nemlig Cherokee. Mens den første Wagoneer dukket opp i 1963, kom Cherokee først
i 1974, som et billigere alternativ med mindre luksus og bare to dører.
Takket være dette grepet kunne Jeep fortsette å la Wagoneer
bli en mer luksuriøs og påkostet versjon. Etter noen år, i 1977, ble Cherokee
mer en utstyrsversjon av Wagoneer, og kunne leveres med både to og fire dører.
Da Kaiser-Jeep ble kjøpt opp av American Motor Company, mer
kjent som AMC i 1979, var målet å ta med seg den lange tradisjonen og historien
som Jeep hadde, og gjøre den enda mer tilgjengelig for folk flest.
I 1973 fikk det som hadde vært en luksuriøs bil på 60-tallet
en betydelig oppgradering, den viktigste var Quadra-Trac, som sørget for at
konstant firehjulsdrift.
Quadra-Trac-systemet var betydelig mer avansert enn noe
systemet som konkurrentene kunne tilby. Den hadde en unik senterdifferensial
som sørget for å distribuere kreftene mellom for- og bakakselen. Dermed var det
slutt på å måtte koble firehjulsdriften ut og inn manuelt. Selvsagt var likevel
lavserie tilgjengelig, om man virkelig skulle prøve seg utenfor veien.
Quadra-Trac ble utviklet av Warner Gear, og var bare
tilgjengelig sammen med automatkasse – som for øvrig ble levert av General
Motors.
Vårt funn er en 1978 Cherokee, som altså var en todørs
utgave av Wagoneer, og debuterte altså fire år tidligere. Cherokee sørget for å
gjøre Quadra-Trac tilgjengelig for de som valgte seks i stedet for åtte
sylindre – og dermed tilgjengelig for mange flere.
Forskjellen mellom Wagoneer og Cherokee gikk altså først og
fremst på interiør og utstyr, dimensjonene for øvrig var de samme. Mens
Wagoneer appellerte til de mer velstående, som ønsket å fremstå med et litt
tøft image, «snyltet» Cherokee på luksusimaget.  
Bilen på Finn er en av flere V8-varianter som fantes
tilgjengelig – alle hentet fra AMC sin egen motorportefølje. 360 kubikktommer,
eller 5,9 liter sørget for å gi den ganske bra trøkk også. I følge Road &
Track som testet en Wagoneer i 1975, gjorde den unna 0-60 miles på 11.9 sekunder
og kvartmila tok 18.8 sekunder.
Om det skulle bety noe som helst: Forbruket er oppgitt til 12
mpg – eller snaut to liter per mil…
Til tross for at Wagoneer var originalen, var det Cherokee
som solgte mest. I 1976 solgte AMC over 18.000 Cherokee, og rundt 16.520
Wagoneer.
Selger påpeker at disse bilene er på vei oppover i pris noe
som sikkert stemmer – det ligger noen tilsynelatende fine Wagoneer på ebay.com
– som denne:
http://www.ebay.com/itm/Jeep-Wagoneer-Grand-/151943914974?forcerrptr=true&hash=item23609025de:g:I6AAAOSwJkJWkFc3&item=151943914974

Eller en tilsvarende som vårt funn her:

http://www.ebay.com/itm/Jeep-Cherokee-Chief-/172060234386?forcerrptr=true&hash=item280f96d292:g:KP0AAOSwoydWlVsI&item=172060234386