Av David K Andersen
Hyundai kommer med nytt miljøbilkonsept: Ioniq får du som vanlig hybrid, lade-hybrid og som ren elbil, bare å velge hvilken versjon som passer deg best. Alle tre versjoner vises på Gevene-messen i mars, og hybriden er på plass allerede i løpet av året.
Hyundai har på nåværende tidspunkt bare sluppet informasjon om den konvensjonelle hybridvarianten – det er den som først kommer på markedet. De to andre får vi sikkert vite mer om i forbindelse med Geneve-utstillingen.
Hybriden får en ny 1,6-liters GDI bensinmotor på 105 hk. I tillegg leverer el-motoren 43. Tilsammen yter den 141 hk og 265 Nm. Girkassen vil være en 6-trinns dobbeltclutchkasse, kanskje kan det være en fordel i kampen mot nye Toyota Prius med sin trinnløse planetgir-enhet.
Ioniq bygges på en helt ny plattform som deles med Kia Niro, en hybrid-SUV som vil vises på Chicago-messen i februar. Plattformen er spesielt utviklet for hybrider og elbiler – spesielle hensyn til vekt, aerodynamikk og andre viktige detaljer for lavest mulig forbruk og utslipp er derfor inkludert helt fra tegnebordet av. Videre skal vektbesparende materialer som aluminium og interiørelementer produsert av resirkulert plast, pulverisert tremasse og vulkansk stein sørge for en vektbesparelse på 20% sammenliknet med konvensjonelt bygde biler.
Hyundai gjør et interessant valg når de nå velger denne løsningen. Det er jo litt uenighet om hva som er den beste taktikken for miljøbiler. Noen, sånn som Volkswagen, lager elbiler og hybrider som er helt identiske med de konvensjonelle modellene, for eksempel elektriske Golf og Passat GTE. Andre, som for eksempel Toyota med sin Prius eller Renault med Zoe, har mer tro på å tilby enkeltstående modeller som kun er utviklet for å være miljøbiler.
Med Ioniq velger Hyundai den siste varianten, men tilfører samtidig noe mer. Aldri før har det vært mulig å kjøpe en miljøbil i tre ulike versjoner slik som her. I Norge tror jeg egentlig ikke det er så nøye om hybriden eller elbilen er en vanlig bilmodell eller en egen miljøbil – nordmenn kjøper jo elbiler i hopetall enten det er Golf eller Leaf. I utlandet er imidlertid den rene miljøbilen en stor suksess, det er nok derfor Hyundai velger å gjøre det på denne måten.
I februar skal vi prøvekjøre helt nye Toyota Prius her på Bil og Motorbloggen. I den er det premiere på fjerde generasjon hybrid-system. Med all den erfaringen Toyota har med hybrid, skal nok nye Ioniq få noe å bryne seg på. Vi venter spent på å sjekke ut denne bilen nærmere!