Av Vegar Bjørge
Renault ba inn norsk motorpresse til et lite skrytemøte i dag på Hotell 33. Og de har virkelig grunn til å skryte. Ikke bare har de hatt god salgsøkning de 2 siste årene, men viktigere er de nye produktene som er på vei inn.
El-bil selger i Norge som bare det og med nesten 2000 solgte Zoe i år, så da blir det gode tall for Renault. Det nye i år er en ny lader som kan lades hvor som helst. Sammen med Stavangerfirmaet Zaptec kommer nå Renault med en løsning som gjør at man kan lade Zoe overalt.
I tillegg til el-bilen Zoe selges det også biler som går på fossilt brensel. Selv om Renault kan el-bil har de også lagt ned mye arbeid for å få topp moderne bensin- og dieselmotorer. Kadjar kommer som Crossover/SUV og har moderne motorer. Nordmenn trykker denne bilklassen til sitt bryst og Renault regner med å selge bra med Kadjar i 2016.
De store nyhetene dette året er Talisman og nye Megane. I dag skulle de vise Megane for pressen for første gang på norsk jord. Mange av de fremmøtte hadde fått anledning til å kjøre Megane på pressevisning i Portugal og du kan lese hvordan David opplevde første turen i Megane her.
Prisene for Megane starter på kr. 250 000,- og da får man en dieselmaskin på 110 hk. Legger man på kr 25 000,- er dobbelclutsjkasse inkludert i prisen. Det finnes også en 130 hk utgave av samme dieselmotor men den får man bare om man velger høyeste utstyrsvariant som er Bose. Prisen er da kr. 315 000,- og inkludert er det meste av utstyr man kan få i denne klassen.
For de som sverger til bensinmotor finnes det også 2 alternativer. TCe 130 har som du sikkert gjetter 130 hk og den kan enten leveres med manuell kasse eller med en dobbelclutsjkasse med 7 trinn. Bensinutgaven starter på kr 275 000,- mens man betaler kr 20 000 for dobbelclutsjkassen. Om man vil ha mer bensinpower går man for GT utgaven med 205 hk som koster kr 395 000,-. Her er det snakk om sportslig kjørefølelse fra første stund og det meste av utstyr er standard.
Utstyrsvariantene er Zen, Intense og Bose og det er ganske bra utstyr allerede i laveste utstyrsvariant. Eller hva sies om automatisk nær/fjernlys, Trafikkskiltgjennkjenner, 7″ touchskjerm og filskiftevarsler som noe av det omfattende utstyret. Går du for Intense får du 17″ alufelger, full led-lys, Active Emergency Braking (AEBS), Multisense og «Hands free» nøkkelkort. I Bose får du i tillegg Head Up display, Adaptiv cruicecontroll, Bose lydsystem, R-Link Multimedia I-Surface 8,7″ skjerm og litt annet godis. Ekstrautstyrslista er også omfattende og du skal nesten kunne skreddersy din Megane slik du ønsker. Prisen for Intense er kr 15 000,- mens man betaler kr 30 000,- for Bose.
Salgsmålene for Megane i 2016 er 310 biler hvorav 250 blir kombi og 60 blir Sport Tourer. Grunnen til det beskjedne tallet på stasjonsvognutgaven er at det kommer 6 måneder senere enn kombiutgaven. Renault Megane er i salgshallen i løpet av mars. Sammen med Megane, Talisman, ny Scenic og Renault’s første pick up Alaskan, skal de nye modellene hjelpe Renault til å nå salgsmålet på 5000 biler i 2016.