Av Vegar Bjørge

Foto: Gooding 

Januar er en stor auksjonmåned med Mecums auksjon i Kissimmee som den største i antall biler som tilbys. Naturligvis er det amerikanske biler som er fokus hos Mecum, men det blir også solgt en del europeiske modeller og da også noen dyre Ferrarier. Vi skal komme tilbake til det i en kommende artikkel. Nå skal vi ta et tilbakeblikk på de dyreste bilene som ble solgt i fjor på auksjon. Ikke overraskende er det Ferrari som går igjen på topp 10 lista og de 5 dyreste er faktisk alle Ferrarier. Kan snart toppen være nådd for det italienske merket?

Det er noen ting som slår meg og den ene er at Ferrari er ikke lenger så sjelden. Gamle Ferraribiler ble produsert i et sterkt begrenset antall for å holde liv i Formel 1-satsingen til Ferrari. Man solgte noen gatebiler for å ha råd til å kjøre løp. Derfor ble disse bilene også racerbiler som var svært så lite praktiske. Bare velstående hadde råd til disse bilene og prisene holdt seg selvfølgelig ganske så godt, selv om man ikke har sett en så voldsom verdistigning som de siste årene.

De siste 10-årene har det vært annerledes. Ferrari produserer ganske mye av hver enkel modell og de er ikke lenger så sjeldne. Nå er de også mer brukbare til «daglig» og flere har anledning til å få kjøpt en Ferrari. Slik har det som sagt værten stund og man skulle kanskje tro at prisene da skulle holde seg på mer moderate nivåer. Dette er ikke tilfelle. En modell som Testarossa har doblet seg i pris på bare et par år. Enda mer ekstrem har prisstigningen til folkeferrarien 308/328 vært. Om du kjøpte en slik i januar 2015 kunne du få nesten det doble når året var omme. Og dette er en Ferrari som ble produsert i en del tusen eksemplarer.

Det blir spennende å følge 2016 å se om prisstigningen fortsetter, men både Testarossa og 308/328 kan kjøpes for småpenger i forhold til de dyreste modellene som ble solgt i 2015 og her får du de 3 aller dyreste.

Foto: RM Sotheby’s

Denne Ferrari 250 LM fra 1964 ble solgt på RM Sotheby’s auksjon i Monterey for 17,6 millioner dollar. Dette er bil nr 23 av totalt 32 bygde eksemplarer og ble brukt til racing som de fleste andre av denne modellen. I november 2013 gikk en ganske maken bil for 14,3 millioner dollar.

Foto: Artcurial

De som følger litt med på auksjoner fikk oss et lite sjokk på starten av 2015. Artcurial kunne tilby en helt ukjent samling biler fra Roger Baillon Collection. Han var en kjent bilsamler og det spesielle med historien var at man regnet med at alle hans biler var solgt i forbindelse med en auksjon på 90-tallet. På hans store eiendom skjulte det seg enorme skatter som kom frem i lyset etter hans død. Den største skatten av de alle var en Ferrari 250 GT SWB California Spider fra 1961. Prisen på restaureringsobjektet ble utrolige 18,2 millioner dollar.

Foto: RM Sotheby’s

Imponerende priser på disse bilene, men det er ikke i nærheten av hva den dyreste gikk for. Det var en Ferrari 290 MM fra 1956 som ble solgt på RM Sotheby’s Driven by Disruption auksjon i desember. Prisen: 28 millioner dollar.

Bilen i toppen av artikkelen er en Porsche 956 Rothmans fra 1982 som har gått noen runder i løp. Den har blant annet vunnet LeMans 24h i 1983. Prisen som ble oppnådd var 10,1 millioner dollar. Dette ble den 10. dyreste bilen i 2015.