Hjem Klassikere Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 22. des.: 2001 Volkswagen Microbus

Adventskalender: Våre 24 konseptbilfavoritter. 22. des.: 2001 Volkswagen Microbus

Noen konseptbiler må studeres med lupe for å avsløre hvem som står bak – andre koster det deg bare et blikk for å avsløre.

Volkswagens Microbus fra 2001 er en av disse. Som den selveste reinkarnasjonen av 60-tallets folkevognbuss sto den på bilutstillingen i Genève og siden har vi aldri sluttet å vente på at den skal gå i produksjon.

Microbus var definitivt først og fremst innrettet mot det amerikanske markedet. Tre seterader fylte den 4,7 meter lange bussen der den midterste seteraden enkelt kan snurres rundt slik at passasjerene kan sitte mot hverandre om de ønsker det.

Inn og utgang ble besørget gjennom to vanlige fordører, og elektriske skyvedører bak.
Vel inne i Microbus legger du først merke til en 7-tommers skjerm innfelt i dashbordet, og ytterligere fire skjermer til felt inn i setene. Med andre ord var det klart for kinokveld når som helst.

Husk at dette var i 2001 – integrerte skjermer var tett på science fiction – i hvert fall i dette omfanget.

Kreftene ble levert av en frontmontert 3.2 liters V6-motor.

Konseptbilen var absolutt kjørbar – og Car Magazine fikk låne bilen til en fantastisk reportasje da de kjørte Microbus gjennom New York.

Responsen var enorm og Volkswagen bekreftet i 2003 at de kom til å sette Microbus i produksjon… Strengt tatt var det kanskje ikke så overraskende – dette var tross alt på samme tid som de lanserte New Beetle, og retrobølgen var i godt driv.

Den som ventet, så imidlertid ut til å vente forgjeves. Og i 2005 trakk de beslutningen tilbake. Årsaken skal være at de bestemte seg for å satse på å rebadge en Chrysler RT i stedet – resultatet ble en betydelig stussligere løsning – Routan.

En bil som for øvrig ble lansert ved hjelp av Brooke Shields med slagordet «Tysk ingeniørkunst» noe som for så vidt til en viss grad var riktig – ettersom Chrysler RT ble utviklet i den famøse Daimler Chrysler-perioden.

Det kunne vært slutten på Microbus-historien – men Rocambole var ikke død – for 10 år etterpå dukket plutselig Volkswagen Bulli opp igjen – basert på konseptet fra 2001 – på bilutstillingen i Genève.

La oss starte med navnet – det henviser til klengenavnet på den originale VW T1.
Strengt tatt burde den ikke hete Microbus – men Nanobus – for i løpet av de 10 årene den hadde ligget i designerskuffen hadde den krympet betydelig.

Til gjengjeld hadde Volkswagen forfinet retrodesignen – men uten å gå over grensen. Den tofargede lakken og den tydelige V-formen som bærer den store VW-logoen sørget sammen med de moderne LED-lysene og sy sammen fortid og nåtid.

Det som hadde vært tre seterader var blitt to – med plass til seks – og de innvendige skjermene var blitt enda større. I tillegg hadde den fått elektrisk drift på forhjulene.

Igjen var mottagelsen svært positiv – men uten at det tilsynelatende skjedde noe – men så bare for noen dager siden var det Microbus-nytt.

Ryktene går nemlig nå om at VW vil vise frem en ny Microbus under Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas i januar.

Vi får se – så langt har det blitt med planene…