Av Redaksjonen
Renault og Chrysler var først ute med flerbruksbilen men det betyr ikke at de var oppfinnerne. Tanker, visjoner, tegninger og konsepter om hvordan man kan frakte folk og bagasje uten å bruke buss, har eksistert siden bilens spede begynnelse. Sånn sett er kanskje heller ikke dagens kalenderbil den første idéen om flerbruksbil/MPV.
Men Lancia Megagamma var i alle fall tidligere ute enn Espace og Voyager, og det var første gang disse tankene og visjonene virkelig ble satt i system og gitt et realistisk ansikt. Dessuten var den mer kompakt enn franksmannen og amerikaneren, så i praksis var det først da Renault Mégane Scenic kom i 1996 at den første bilen i samme ånd kom på markedet.
Megagamma var et klart brudd med 70-tallets lange, lave og kileformede designtrend. Den ble presentert på Torino-messin i 1978, og var den første bilen hvor høyden ble tatt i bruk for å gi mer plass og høyere og mer oversiktlig sittestilling. Sistnevnte er noe SUV- og Crossoverkjøpere verdsetter høyt i dag. At så mange velger den biltypen og ikke flerbruksbiler inspirert av Megagamma, er dog ett av livets store mysterier.
Bilen ga ikke bare ideer til andre merker og åpnet folks bevissthet for hva som ville komme av flerbruksbiler ut over 80- og 90-tallet. Giugiaros designspråk i Megagamma, var definitivt en inspirasjon for hva vi så komme fra blant annet Fiat det neste tiåret. Gigasuksessen Uno er tydelig inspirert av denne.
Giugiaro selv fikk antakelig idéen til en flerbruksbil da Museum of Modern Art i USA spurte ham og Italdesign om de kunne komme med et forslag til erstatter for den horribelt utdaterte Checker-taxien i New York i 1976. Giugiaros forslag var bygget på Alfa-plattform og ble selvfølgelig aldri noe av. Men ta en titt på den (under): For bare få år siden ble Nissan NV200 utnevnt som den nye taxien i New York – ikke veldig ulik Giugiaros Alfa. Bare 35 år senere. Og du lurer på hva greia er med italiensk design…?