Av Redaksjonen
Vi elsker store firedørs sedaner med uforskammet mye power under panseret og vakkert design.
Mange mener Jaguar Mark 2 fra 60-tallet var det første sports-sedanen. Den hadde fått motor fra XK120 og med 220 hk fra et monster av en rekkesekser, var fartsressursene utrolige. Kjøreegenskapene var fremragende for sin tid, og vips – du hadde en kombinert sedan og sportsbil.
Denne Mark 2 Jaguaren tilhører merkets designsjef Ian Callum og er betydelig oppgradert. Vil ha? Ja takk! |
Italienerne kom også på banen. Du hadde Maserati Quattroporte, DeTomaso Deuville og noen andre eksotiske saker. Alfa Romeo lagde dessuten sportslige og ettertraktede sedaner, dog oftest litt begrenset av firesylindrede motorer (selv om Alfas twincam-firere i seg selv fantastiske).
Så fant BMW på at de skulle la motorsportavdelingen putte motoren fra M1 i en 5-serie, på 80-tallet. Det var da interessen virkelig begynte å ta seg opp. Mercedes fikk hjelp av Porsche og bygde 500E. Plutselig var 90-tallet i gang og nå tok det helt av. Alle premium-merkene hadde supersedaner. Gjerne håndbygd av motorsportavdelingene.
Bilene er selvfølgelig så dyre at flesteparten av kjøperne er rike amerikanere som aldri er i nærheten av å utnytte potensialet, men samme det. Vi andre kan drømme, og dessuten før eller senere kjøpe et brukt eksemplar av en E63, RS6, XJR eller M5. Om vi tør.
Mange av de eksklusive bilmerkene har hatt firedørsbiler opp gjennom. Aston Martin, Maserati og Porsche for eksempel.
Men aldri de to legendariske italienske. Aldri Ferrari og Lamborghini. Eller jo, Lamborghini hadde jo fullstendige koko LM002, men det er ikke akkurat noen supersedan.
I 2008 derimot, fikk vi skue dagens kalenderkonsept: Lamborghini Estoque.
Bare se på den. Dette er hva som skjer da du krysser et av verdens mest ekstreme designspråk og en fire-dørs sedan. Fantastisk, er det ikke?
Presentert på Paris-messen i 08, hadde Estoque 5,2-liters V10-motoren vi kjenner fra Gallardo. Den hadde også firehjulsdrift og 7-trinns dobbeltclutchautomat. Oppgitt effekt var 500 hk, og motoren skulle være omprogrammert for å levere mer moment lavere i registeret for bedre å passe i en sedan.
Da bilen ble vist, trodde mange den ville komme i produksjon. Autocar skrev at den ville være på markedet innen 2012 og at den skulle koste snaue 2 millioner kroner (uten norske avgifter).
Det ble jo ikke noe av, og som vi vet, er det SUV som står øverst på programmet for den italienske superbilprodusenten nå for tiden. Synd – vi tror Estoque kunne blitt en utrolig bil. Men sånn er det. Penga rår, og penga vil kjøpe seg SUV – forstå det den som kan.