Av Redaksjonen
Optimismen og den økonomiske veksten i USA etter andre verdenskrig var grenseløs. Ikke så rart at det ble gullalderen for amerikansk bilindustri. Alle kjenner jo de store flakene med tidvis crazy styling i form av enorme griller i krom, halefinner og det hele.
Det var bare det at alle de amerikanske bilene var like store. Det var ikke ulike bilklasser slik vi har i dag. Dermed åpnet likevel visse muligheter seg for de europeiske produsentene i USA – ikke alle amerikanere ville ha et enormt flak av en bil.
I 1956 ble sjefdesigner for Chevrolet, Ed Cole, forfremmet til toppleder for merket. Kjent blant annet for å ha bidratt betydelig til både Corvette-modellen og den legendariske smallblock-motoren, var Cole en mann med spesielle evner til å se fremover. Og det var det han gjorde da han presset gjennom Corvair-modellen.
Chevrolet Corvair |
Med den skulle Chevy tilby kundene som ønsket noe kompakt og mindre prangende et alternativ. Med boksersekser i baken og spennende nye former, kunne Corvair blitt en suksess. Det ble den imidlertid ikke, mye grunnet Ralph Nader og hans bok «Unsafe at Any Speed», hvor blant annet Corvair ble beskyldt for tvilsomme kjøreegenskaper. Men det er en helt annen historie.
Corvair kom i produksjon i 1960. Linken til dagens konseptbil, Testudo, er at den er bygget på Corvair. Nøyaktig hvordan det kom i orden, er vi ikke helt sikre på, men mye tyder på at Chevrolet hadde et ønske om å lansere modellen i Europa og ønsket innspill på hva som kunne endres for å tilpasse den «våre» forhold.
To chassis ble derfor sendt til Italia. Ett til Bertone og ett til Pininfarina. Det er Bertones prosjekt som ble til Testudo og som vi snakker om her.
Hvorfor akkurat den? Jo, det var nemlig en ung Giorgetto Giugiaro som ble satt på saken hos Bertone. Resultatet ble en bil som inspirerte andre modeller i to tiår.
Testudo betyr skilpadde på latin, og ser du på bilen, er ikke valget så rart. En tydelig linje rundt hele bilen, omtrent litt over midten av hjulene, fikk den på en måte til å minne om en skilpadde.
I et intervju mange år senere, sa Giugiaro at før Testudo, fremsto en bil som to deler, mens han her hadde klart å gjøre et design som fikk bilen til å fremstå som en helhet, sett fra alle kanter. -Jeg føler virkelig jeg bidro til bildesign med den bilen, sa han. Fra mannen bak alt fra verdens vakreste biler til hverdagshelter som VW Golf, er det betydningsfulle ord.
Legg merke til detaljer som innfellingen av kjørelys, blinklys og baklys i støtfangerne. Det gikk vel noe sånt som 30 år før slike detaljer ble mainstream – snakk om å være tidlig ute.
Eller hva med måten taket og siderutene, i en del, ble vippet opp og forover for å gi tilgang til cockpit. Dette ble kopiert på andre konseptbiler flere tiår senere.
God sikt ble også en av Testudos kjennetegn. Ikke bare hadde den store glassflater forover og på siden, dashbordet hadde en ren og stilig L-form med instrumentene plassert i midten for ikke å stjele sikt rett foran føreren. God sikt ble dermed oppnådd tross av kraftig liggende seter og svært lav høyde på bilen, den var bare drøye meteren.
Testudo var fullt kjørbar med sine 81 boksersekser-hester og det hele. Faktisk tok Giorgetto ved et tilfelle bilen bort til Fiat-fabrikken for å hente sin nye kone som jobbet der. Det skjedde naturlig nok like etter arbeidstid, og arbeiderne på Fiat-fabrikken – på vei ut og hjem – nærmest stormet stakkars Giorgetto som endte opp med å bli kraftig forsinket med å plukke opp dama.
Bilen hadde premiere på Geneve-messen i mars 1963. Og på herlig utradisjonelt vist, hjulkjørte Nuccio Bertone bilen til Sveits! Det skulle sett ut i dag. Og hjem til Italia igjen? Jo, da var det Giugiaro som kjørte den.
Det sies forresten at Feruccio Lamborghini, som på denne tiden var i startgropa med bilproduksjonen sin, var så imponert over Testudo at det skal ha påvirket hans valg av Bertone som hovedleverandør av design. Ett av resultatene av det igjen, var jo Miura…
Design-sjefen på Porsche, Anatole Lapine, trekker dessuten frem Testudo som hovedinspirasjon for 928 – bare en blant en lang liste som lot seg påvirke av den banebrytende bilen.
Testudo var det første bilen Giugiaro fikk helt frie hender med. Resultatet inspirerte en hel verden. Imponerende saker.
I 1965 ble Testudo brukt i en raklemfilm for Shell. I forbindelse med innspillingen fikk den en annen konseptbil-legende godt plantet i baken. Alfa Romeo Canguroen ble for mye skadet til å kunne fikses opp og en rasende Nuccio Bertone nektet å bruke penger på å reparere Testudoen. Den ble istedet forsøkt solgt for 10 000 dollar som den sto. Da det ikke skjedde, ble den satt på lager. I 1990 ble den så endelig tatt fatt på, og så vist i totalrestaurert tilstand på Pebble Beach i 1996. Rm Auctions Southebys, solgte den på Villa D’este for omlag 3 millioner kroner i 2011.