Av Redaksjonen
Mazda RX-500
Selv om den så ut som en italiensk sportsbil og låt som en racerbil, var Mazda RX-500 en studie i trafikksikkerhet. Lys i baken som indikerer om fører bremser, akselerer eller bare cruiser, skulle bidra til færre påkjørsler. Debuten fant sted på Tokyo Auto Show 1970. Det vakre brødbil-designen var det designere fra Toyo Kogyo Company som sto for. For øvrig var 1970 også debuten for Mazda R100 Coupe i USA. Dette var den første masseproduserte Rotary-motoriserte bilen i USA.
Under motorlokket på RX-500, som forøvrig er designet som goldwing-dører, sitter en Twin Rotor 10A Wankel-maskin på 491 ccm og 247 hk ved 14000 o/min. Hvem snakker om downsizing? Takket være et karosseri av plastikk veier bilen bare 850 kg. Mazda testet den på sin egen testbane hvor den visstnok oppnådde en toppfart på 241 km/t. Tanken var egentlig å bruke en produksjonsmotor, 12 A som skulle få sin debut i Capella samme år. Likevel ble det til slutt en racerbilmotor som fant seg til rette i konseptbilen.
Bilen ser ganske lang ut. Akselavstanden er 245 cm, mens lengde og bredde er 433 cm og 172 cm. Høyden er mer beskjedne 106,5 cm. Altså en ganske så lav og smal bil, selv om bakenden virker feit. Innvendig er det plass til 2 personer i tillegg til den lille Rotary-motoren. Vil tro det blir ganske varmt i en slik cockpit.
Etter Tokyo Motor Show ble den pakket ned og gjemt bort i mer enn 3 tiår. Mazda tok den frem igjen for full restaurering til Tokyo Auto Show 2009. Bilutstillingen bar preg av få utstillere å trange økonomiske tider etter finanskrisa. Sammen med barnetegninger, kunst og annet mer eller mindre bilrelatert, sto RX-500 til skue for alle fremmøtte. Ellers er det ikke ofte bilen har vært på turne, men i 2014 kunne man glede seg over å se den i fart på Goodwood Festival of Speed.
RX-500 har også vært et yndet objekt for Match Box og andre modellbilprodusenter. For dagens unge er den også mulig å kjøre i Grand Turismo 6. Sannelig fant jeg den også i et Facebook-spill. I CarTown er den noe bearbeidet, men formene er godt gjenkjennelige. Vi kan dermed konkludere med at Mazda RX-500 var ganske så populær også for leke- og spillindustrien.