Tekst og foto Vegar Bjørge
Fine og milde vinterdager kan være til fordel for bilen din. Særlig om du benytter anledningen til litt pleie. Disse siste dagene i november har gitt muligheter for å ta en grundig rengjøring av bilen. Jeg benyttet meg av disse plussgradene og fylte bøtta med vann, fant frem bilshampoo og fiberkluter. Utstyret er alfa og omega. I stedet for den obligatoriske svampen, ble nå en vaskevott testet ut. Resultatet ble upåklagelig.
Jeg bruker en vanlig bilshampoo fra Turtle og her er det masse å velge mellom. Pass på at shampooen er av kjent merke, og alt annet som har med vanlig vaskemidler å gjøre, skal du holde unna lakken din. Salo for eksempel er bannlyst, også når du vasker vinduene på bilen. Lakken din har en beskyttelse som det er viktig å vedlikeholde og bilshampoo inneholder midler som holder lakken fin over lenger tid. Om du legger ned litt tid på polish og vedlikehold i sommerhalvåret, er vaskejobben lettere på vinteren. Alle biler bør få lakkrens og en polish vært år. Det er lønnsomt for deg og det gir mer glede over å ha bilen, også når den har blitt noen år. En strøken 20 år gammel bil er morsommere å ha enn en ny bil!
Det som er viktig når man vasker bilen ute er temperaturen. Det bør være noen pluss grader, gjerne mer enn 5 og det er en fordel om det holder seg slik noen timer. Vann som fryser til is på lakken er ikke noe positivt. Prøv også å tørke bilen godt med en fiberklut etter vask. Dette er like viktig sommer som vinter. En bil som står og naturtørker blir ikke så bra og du kan få en del tørka vanndråper på lakken. Poenget med å vaske bil er først og fremst at det er godt for lakken, men det er også moro at resultatet blir best mulig. Derfor er det greit å bruke tid på å få den tørr.
Når du tørker bilen er det best å bruke en fiberklut. Pusseskinn er ikke å anbefale. Det er nemlig stor sannsynlighet for at bilen ikke er helt ren når du er ferdig med vasken. Små sandkorn følger med pusseskinnet og lager riper i lakken. En fiberklut fanger opp sandkornet og fester seg i kjernen på filla, og derfor unngår man riper i lakken når man tørker. Likevel er du avhengig av å gjøre en god jobb når du vasker så bilen er så ren som mulig. Vask overalt og vær nøye med å tørke overalt.
Hjul og felger kan også ha godt av en vask, og bruk felgrens for å få et perfekt resultat. Gå også over dekkene med vann og såpe. Mye skitt fester seg på gummien og kan gi deg dårligere veigrep enn det du tror. Lettmettalfelger er også finest når de skinner.
Når du er ferdig utvendig tar du selvfølgelig også jobben innvendig. Her er det også fiberkluter å få kjøpt som gjør det lett å få et godt resultat. Vask med rent vann og tørk over alle flater, også skinnsetene dine. Vær nøye med å ikke bruke kjemikalier som skader interiøret. Rent vann er ofte nok, særlig om du gjør jobben ofte. Ren bil utvendig gjør naboen misunnelig, mens ren bil innvendig gjør deg og de du ferdes med fornøyde.
På de fleste testbiler jeg kjører er det ryggekamera, frontkamera, vinduskamera, ryggesensorer adaptive ledlys, adaptiv cruisecontrol g parkeringssensorer som kan virke dårlig om det blir for mye skitt på bilen. Derfor handler bilvask også om sikkerhet. Ryggekameraet er egentlig avhengig av rengjøring hver dag. Her kan du bruke en Q-tips eller lignende å gjøre rent kameraet forsiktig etter dagens kjøreturer. Tar ingen tid og mer nødvendig enn å gjøre rent øra.
Etter en time eller to er bilen klar for helga, og jeg tar en tur ut for å sjekke damer…… hehe, nei det var nok bare en drøm. På trappa står nemlig fru Bjørge med vaskefille og skurebøtte og sier » Du fortsetter inne «…….
Ha en riktig god helg!