Av David K Andersen

I morgen lanseres nye Opel Astra i Norge og du kan se den og prøvekjøre rundt om hos forhandlerne. Over 600 har allerede bestilt bilen.

Vi prøvekjørte nye Astra i begynnelsen av oktober i forbindelse med den internasjonale lanseringen i Østerrike og Slovakia. -Astra har knallfine motorer, er lettkjørt og komfortabel, romslig og praktisk, og er svært godt utstyrt, skrev vi etter første prøvetur. Og med en prislapp rett under 300 000 kroner for den forventede volum-modellen med 150 hk bensinmotor og topp utstyrsnivå, ligger bilen an til å være et av de beste kjøpene i Norge da den nå er på vei ut på markedet.

Les første prøvekjøring av nye Astra her.

Det har Opel Norge begynt å merke. -Allerede før bilen lanseres i Norge har vi mottatt nærmere 600 bestillinger, mer enn vi solgte av den utgående modellen i hele fjor. Det bekrefter at nye Opel Astra vil nyte godt av det grunnlaget vi de to siste årene har lagt gjennom vellykkede lanseringer av Mokka, Insignia, Corsa og Vivaro, sier administrerende direktør hos Opel Norge, Bernt G. Jessen.

Opel-salget er opp 11,8 prosent hittil i år, mens kundeordrene ved utgangen av oktober var 22,5 prosent høyere enn i fjor. -Ved utgangen av oktober passerte vi nivået for kundeordre for hele 2014, noe som betyr at alt som skrives av kontrakter ut 2015 vil være en økning sammenliknet med fjoråret, sier Jessen.

Opel har jo vært en suksess ellers i Europa de siste årene, og ingen har egentlig helt forstått hvorfor det tidvis har gått tregt med salget her i Norge, modellutvalget er ett av de beste blant volummerkene med forseggjorte biler som er flotte å kjøre og har godt teknologinivå. Kanskje er det bare sånn at det går litt tregt med oss nordmenn før vi tar etter resten av Europa?

PR-sjef i Opel Norge, Stein Pettersen, kan nemlig fortelle at det ikke bare er nye Astra det er fart i: -Corsa har en økning på 856,4 prosent, Vivaro på 103,9 og Mokka øker faktisk igjen – nå med 9,4 prosent – alt dette så langt i år.

På spørsmål om hva økningen kommer av, har Pettersen denne kommentaren: -Den store produktomleggingen vi gjorde høsten 2013 har sammen med mer synlig markedsføring bidratt til å posisjonere Opel bedre i markedet. Samtidig har vi vært tydelige på at vi ikke har jaktet på kortsiktige markedsandeler, men bygger sten på sten for å ta Opel som merkevare tilbake der vi mener det hører hjemme. En ting som har bidratt, er at vi har gjennomført en stor motoroffensiv, noe som har gitt oss moderne og mer effektive motorer.

Opel-sjef Dr. Karl Thomas Neumann og toppleder i GM Mary Barra under presentasjonen av Astra stasjonsvogn på Frankfurt-messen i september. Stasjonsvognutgaven kommer til Norge til våren.

Opel har fortalt tidligere at de frem mot 2020 kommer med hele 29 nye modeller. Blant dem finner vi etterhvert en helt ny Insignia, en voksen SUV og ikke minst en elbil som ryktes å få over 30 mil rekkevidde. Det er tydeligvis fart i sakene for tiden, vi venter spent på fortsettelsen.

Les om Opels nye 2-liters diesel her.