Av David K Andersen
Nei – ikke sammen, turboteknologi kan nok brukes på mangt, men i brenselcelle-biler skal det nok litt til om den lar seg nyttiggjøre. Derimot kommer Honda med nye turbobensinmotorer og hydrogenbil. Helt hver for seg.
Vi har allerede prøvekjørt Hondas 2-liters turbomotor i nye Civic Type R. Den har 310 hk og er et råskinn av dimensjoner. At turbo-feberen skulle spre seg nedover i rekkene er ingen overraskelse, og i dag går Honda ut og bekrefter nettopp det.
Det dreier seg om to motorer, en 1-liter og en 1,5-liter. De vil bli lansert i Europa sammen med en helt ny generasjon Civic i starten av 2017. Honda sier de er en del av motorfamilien Earth Dreams Technology og at de med VTEC-teknologi vil stå for klasseledende effekt og utmerket drivstofføkonomi.
Det er jo ikke all verdens informasjon, men om vi sniktitter over dammen til USA, får vi kanskje en forsmak. I disse tider introduserer nemlig Honda en helt ny generasjon Civic der, og selv om den ikke har så mye til felles med vår Europeiske versjon, kommer den med en helt ny 1,5-liters turbomotor. Det er ikke unaturlig å tro at det er den som snart er på plass også her. I USA leverer motoren 174 hestekrefter, og skal vi tippe, vil den komme med rundt 180 hk her, og muligens i en nedtunet versjon på rundt 150? Litt videre spekulasjon sier at 1-literen vil komme med enten rundt 90 eller med ca 120 hk. Det eneste vi vet helt sikkert, er at om de leverer på samme nivå som 310-hesteren, er de noe å glede seg til!
Hopper vi over på den andre nyheten, nemlig hydrogenbilen Honda FCV, har vi litt mer å fare med. Denne kommer til å bli vist på Tokyo-messen som åpner denne uken, og er en ferdig bil klar for produksjon. Av pressemeldingen å dømme, ser det faktisk ut til at Honda med denne bilen har klart å toppe Toyota Mirai på et par områder. For eksempel skal dette være den første hydrogenbilen hvor drivlinjen er så kompakt at den bare tar opp et normalt motorrom. Det innebærer gode plassforhold og fleksibilitet – viktig for Hondas varemerke.
Videre har den en rekkevidde på 700 km og gode fartsressurser. Den japanske versjonen vil dessuten ha stikk-kontakt. Ikke for å lades, men for å levere strøm. For det er jo det som er hele greia med brenselcellebiler – hydrogen omdannes til strøm som igjen driver bilen. Honda sier FCV for eksempel kan brukes som nødaggregat om du mister strømmen hjemme!