Av Vegar Bjørge
Du har sikkert allerede fått med deg bilder av Ferrari F12tdf, men vi må også la den få noen linjer.
Ferrari lager spesialmodeller i fleng og nyeste ut er nettopp Ferrari F12tdf hvor de siste bokstavene står for tour de france. Det handler ikke om sykkel men om billøp hvor Ferrari dominerte i flere år. Nå er det historie og Ferrari elsker å minne oss om sin fortid. Heldigvis. Vakrere superbil enn F12 skal man lete lenge etter og tdf-modellen gjør den ikke akkurat mindre lekker. Ferrari Styling Center står for Designen og de har foredlet F12 med nye aerodynamiske spoilere.
Motoren er den originale V12eren fra F12 Berlinetta, men har fått 40 hk ekstra og yter nå 780 hk uten pustehjelp. Dreiemomentet på 705 nm ved 6750 omdr. er også ganske imponerende. Når man i tillegg kan ta del av 80 % ved lave 2500 omdreininger begynner det å bli brutalt. På 2,9 sekunder har du nådd 100 km/t og om du holder pedalen i gulvet enda 5 sekunder stryker nåla 200 km/t. Stopp fra denne farten gjøres på 121 meter takket være bremser løftet rett fra LaFerrari. Marktrykket er økt takket være mengder av nye vinger og spoilere. Marktrykket har økt fra 123 kg til 230 kg i 200 km/t.
Slanking er også på mote og F12tdf har opplevd en brutal sådan. Alt av interiør er ekstremt spartansk med dører uten stoff, hanskerom uten lokk og super lette seter med enorm støtte som resulterer i 110 kg vekttap og sittestilling ala skrustikke. Vekt uten fører er nå 1415 kg, noe som gjør at hver hest må bære 1,81 kg. De som tror vektfordelingen er optimal ved 50/50 foran/bak må lære av Ferrari. F12tdf har et vektforhold på 46/54 foran/bak. Co2-utslippet er 360 g/km og forbruket på 1,54 l/mil er heller ikke så galt.
Antall biler som skal selges er 799 stk og regn med at denne kommer til å holde seg godt i verdi. Vakker er den så nyt bildene!