Av David K Andersen
Foto: Glenn Røkeberg |
Noe av det vi nordmenn liker da vi kjøper bil, er mye utstyr, premiumfølelse og god service fra forhandler. Tilfeldigvis er det nettopp det Fords nye Vignale-konsept dreier seg om. Dette burde bli suksess? Vi har prøvekjørt Ford Mondeo Vignale.
Nytt konsept for bilhold
Joda, Vignale er en bil. Men det er også et konsept. Du får nemlig en god del ekstra på kjøpet om du trår til på Fords nye toppserie.
Bilene selges fra nye flaggskipforhandlere – FordStore. Her er alt fra frisk og moderne innredning til egen Vignale-lounge og spennende informasjonsløsninger med berøreingsskjerm-bord på plass. De som kjøper Vignale vil bli ekstra godt tatt vare på og får blant annet sin egen dedikerte rådgiver og kontaktperson som man ringer til uansett hva det gjelder. Om ønskelig, leveres den nye bilen hjemme hos kunden, og Ford tilbyr henting og levering i forbindelse med service, gratis vask og mer. Du får også en egen Vignale-app på telefonen hvor du for eksempel kan bestille service eller via GPS finne igjen hvor du parkerte bilen. Poenget med det hele er å gi Vignale-eieren et enklere bilhold med ekstra god service.
Foto: Glenn Røkeberg |
Men over til selve bilen, den er selvfølgelig det mest spennende!
Ifølge Ford, kjennetegnes Vignale-modellene av unike designdetaljer, premium håndverk og høyt utstyrsnivå.
Starter vi med det utvendige, er en kikk på grillen utvilsomt den enkleste måten å identifisere Vignale på. Det heksagonale mønsteret der skiller seg fra vanlige Mondeos tverrgående lister. Det er også gjort litt mindre endringer her og der, men ser du bilen på skrå bakfra, skal du ha litt trening for å se forskjell. Samtidig synes jeg Mondeo ser meget bra ut, og tenker at det er bra at ikke Ford har endret mer enn de har. Det lille som er gjort hever Vignale et lite hakk og gir et litt mer eksklusivt inntrykk.
På innsiden er det lettere å se forskjell. Det er ikke sånn at du tror du har satt deg i noe helt annet enn en Mondeo, men annerledes, det er det. Det første jeg legger merke til er setene. Det heksagonale mønsteret fra grillen går igjen i dem. De er dessuten håndsydd med stor presisjon og er i ekte skinn (ikke alle «skinnseter» er det…).
Foto: Glenn Røkeberg |
Og for å ta det med en gang: Setene er fantastiske å sitte i. De har dessuten ventilasjon og den beste massasjefunksjonen jeg har prøvd på lenge. Mange skryter av massasjeseter for tiden, men i de aller fleste er det snakk om litt bevegelse i korsryggstøtten som allerede sitter montert i setet fra før. Lettere kiling midt på ryggen kalles det. I Mondeo Vignale derimot, får du skikkelig massasje både i seteputen og oppover hele ryggstødet.
Ford har vært rause med skinnet ellers i interiøret også, på dashbordet, instrumentpanelet og i midtkonsollen. Spesiell stemningsbelysning bidrar til premiumfølelse. Samtidig er naturligvis en rekke detaljer identisk med vanlige Mondeo; som sagt – du skjønner du hva du sitter i.
Sete og ratt stilles inn – kjøringen starter
Jeg finner en bra kjørestilling selv om setet gjerne kunne vært mulig å senke et par cm til. Tenker litt over det de første minuttene, men så venner jeg meg til det.
Foto: Glenn Røkeberg |
Under panseret i testbilen sitter den største dieselmotoren. En 2-liters biturbo diesel på 210 hk og hele 450 Nm. 8,1 sekunder skal den klare 100 km/t på. I virkeligheten føles den minst så sprek. Spesielt har den voldsomt godt drag i høyere hastigheter – forbikjøringskapasiteten er betydelig. Powershift-kassen (dobbelclutcautomat) fungerer upåklagelig.
Støynivået imponerer også. Vignale har aktiv støydemping ala Bose hodetelefoner. Har du prøvd det, vet du omtrent hvordan det fungerer – støy plukkes opp og kanselleres. Det fungerer like utmerket i bilen som i hodetelefonene, og resultatet er en særdeles behagelig fremferd støymessig.
Foto: Glenn Røkeberg |
Behagelig er også fjæringskomforten. Få, om noen, har de siste 15 årene klart å lage bedre chassiser enn Ford. Kombinasjonen høy fjæringskomfort og gode og underholdene kjøreegenskaper er nesten unik. Vignale er selvfølgelig ikke noe unntak. Riktig like spretten som forrige Mondeo føles den ikke, men du har ikke mye å klage på her. Dette er et sterkt kort for både vanlige Mondeo og Vignale.
På den praktiske siden er du naturligvis godt ivaretatt. Det er plass til liten og stor både foran og bak. Ekstra pluss for særdeles enkelt innsteg til baksetet. Bakdørene går lenger bak enn selve setet og baksetets ytterkant heller ikke innover i bilen. Smart. Bagasjerommet er stort, lettlastet og fleksibelt. Ergonomi på førerplass er upåklagelig, blant annet fungerer Ford Sync 2 infotainmentsystemet enkelt og fint.
Vi kommer nærmere inn på hvordan Vignale er å leve med til daglig i en grundigere test om ikke lenge.
Foto: Glenn Røkeberg |
Konklusjon
Som innledningen antyder burde Vignale passe norske kjøpere midt i blinken. Det inntrykket består etter noen mil bak rattet.
Og bare sånn for å ha det klart: En vanlig Mondeo er en ganske rå bil da det kommer til kjøreegenskaper, komfort, plass og sånne ting. I fullspekket Vignaleutgave (les mer om priser og utstyr under), får du ikke bare det lille ekstra, men ganske mye ekstra. Det er en god deal.
Før jeg kjørte bilen tenkte jeg at den i tillegg til å tilby en bra pakke på papiret, burde føles som noe ut over det vanlige. Etter første prøvetur synes jeg den gjør det.
Foto: Glenn Røkeberg |
Priser, versjoner og utstyr
Hybridversjonen er den rimeligste Vignalen og starter på 445 000 kroner. Den kommer selvfølgelig bare som sedan og har litt begrenset bagasjeplass (les test av Mondeo Hybrid her). Bensinversjonen på 240 hk koster 536 000, mens diesel starter på 453 000 for 180-hesteren med manuell kasse. Med automat, koster den 473 000 og med firehjulsdrift og automat 508. 210-hesteren vi prøvekjørte går løs på 498 000. Stasjonsvogn koster 10 000 kroner ekstra.
Det finnes 4 utstyrspakker, og jeg synes at skal man ha Vignale, så skal man ha med dem. Til sammen koster de 31 900 kroner. Da får du med Sony lydanlegg med 12 høyttalere, automatisk parkeringshjelp, blindsonevarsler og airbagger i setebeltene bak, adaptivt chassis og adaptiv cruisekontroll med autobrems og andre aktive sikkerhetssystemer, og en vinterpakke med oppvarmet ratt, varme i baksetet med mer. I tillegg ville jeg brukt 5 500 kroner på de fantastiske massasjesetene.
Du havner i praksis på rundt 550 000 kroner for en fullutstyrt 180-hester automat stasjonsvogn med firehjulsdrift. Selv hadde jeg nok satset på 210-hesteren med forhjulsdrift i sedanutgave til 20 000 mindre.
Foto: Glenn Røkeberg |