Tekst og foto: David K Andersen
Nye Volkswagen Passat Alltrack vil nok friste mange. Vi har prøvekjørt bilen som kommer til Norge i slutten av oktober, og har en bestemt mening om hvem som burde være ekstra interessert!
Konseptet kjenner vi helt tilbake til 90-tallet. Du tar en stasjonsvogn, sørger for at den får firehjulsdrift, hever den litt og gjør den røffere i kantene med sort plast på skjermbuer, bedre bukbeskyttelse og litt sånne ting. Tenk Volvo Cross Country, Surbaru Outback, Audi Allroad.
Tradisjon
Også Volkswagen har tradisjon for konseptet, faktisk eldre enn hva konkurrentene kan vise til. For du husker vel Golf 2 Country fra 1990? De fleste var grønne eller blå, hadde kufanger og til og med reservehjulet på bakluka – som skikkelige firehjulstrekkere. Noen salgssuksess ble ikke den, og det var heller ikke planen, men forut for sin tid, det var den.
Hopper vi tilbake til dagens situasjon kan ingen ha unngått å få med seg at Volkswagen har rukket å bli en firehjulsdriftspesialist. Få kan tilby like bredt modellspekter med trekk på alle fire. I tillegg til Tiguan og Touareg, kommer både Golf, Passat og Sharan med firehjulsdrift.
Sammenliknet med vanlige Passat, skiller ikke Alltrack seg ut voldsomt på enkeltområder. Derimot er den ulik på et stort antall mindre punkter – til sammen blir det derfor likevel et tydelig skille mot de mindre røffe søsknene.
Først og fremst er den 2,5 cm høyere og har forsterket fjæring. I kombinasjon med egne kjøreprogram for de gangene du skal av veien og ting som nedstigningsassistent, er det i dette du finner fordelene mot vanlige Passat da forholdene blir vanskelige.
Utseendemessig er det selvfølgelig gjort en rekke endringer, vi snakker sorte skjermbreddere og kanalskjørt med detaljer i matt krom og egne støtfangere i begge ender som blant annet inneholder de særegne trapesformede eksosutslippene. I fronten går bikubemønsteret igjen i både grill og luftinntak, det er Alltrack-merker å finne både her og der, og spesielle felger (18-tom).
Godt innemiljø
Innvendig er endringene færre og mindre, men du får egne komfortseter i stoff med Alltrack-logo, «Tracks»-dekor i instrumentpanel, «Titan»-look andre steder og aluminiumspedaler.
Så føles det også ganske spesielt inne i Alltrack. Ikke mest fordi det er en Alltrack, men rett og slett fordi det er en Passat. Materialkvaliteten er generelt noe over hva man er vant til fra andre folkelige merker, og dessuten ser det ut til at det hele er skrudd sammen på en særdeles betryggende måte. Vi er ikke helt på premium-nivå, men det er nok heller ikke meningen.
At interiøret i bilen har et enkelt, stilig og moderne design er også med på å heve inntrykket av at man befinner seg på et fint sted. Den biten er også til hjelp da det kommer til ergonomi – Passat Alltrack er ikke vanskelig å lære seg, enten man skal gjøre enkle ting som å justere klimaanlegget, eller justere mer avanserte innstillinger i infotainmentsystemet. Alt er intuitivt og enkelt å bruke.
Som vanlig i Volkswagen finner jeg som liker å sitte lavt, fin sittestilling. Liker du å sitte høyt og rett, er selvfølgelig også det mulig. Setene i testbilen justeres mekanisk og elektrisk etter hvilken funksjon du er ute etter å endre, og mulighetene er mange. Betjeningsorganene for setene er imidlertid spredt og ikke uten videre intuitive å bruke for de som ikke er kjent med merket fra før.
Vi plukker opp bilen på flyplassen i München og legger ut på motorveien. Der spiller Alltrack med en gang ett av sine sterkeste kort. Støynivået oppleves som særdeles lavt. Til og med i 160 på betongdekke er den oppsiktsvekkende stille. Jeg tenker at her er en eller annen form for aktiv støydemping i sving – du vet sånn som Bose QC-headsettene hvor støyen plukkes opp og kanselleres. Men nei, det har den visst ikke, får jeg vite i etterkant. God jobb der VW!
Riktig motor
Testbilen har en toliters singelturbodiesel på 190 hk og 400 Nm, og 6-trinns DSG-automat. Du får den også med en 150 hk TDI i kombinasjon med manuell girkasse, og en dobbelturbo (BiTDI) 240-hester med 7-trinns DSG. Alle har selvfølgelig 4Motion.
190-hesteren føles helt riktig for Alltrack. Å sammenlikne tyske forhold, tidvis uten fartsgrense, med norske, er ikke særlig meningsfullt, men det pleier å være slik at biler som føles «passe» på Autobahn, i praksis føles kjappe i Norge. Det tror jeg er en grei beskrivelse av fartsressursene med denne motoren; det er ingen racer, men på norske veier vil den nok føles godt over snittet kjapp og kraftfull. 0-100 km/t går unna på 8 sekunder.
Momentet er jevnt spredt og motor og girkasse veldig fint samkjørt. Resultatet er smooth akselerasjon og fin gassrespons (til å være diesel). Volkswagens dobbeltclutchkasse pleier generelt å oppføre seg noe bedre enn konkurrentenes alternativer, slik er det også her.
Kompetent
Testbilen har DCC adaptivt understell (tilleggsutstyr), som betyr at dempere, styring gassrespons og girkassefunksjon strammes opp da den settes i Sport. Det er tydelig merkbart, på svingete veier fremstår chassiset særdeles kompetent. Styringen er presis og fint vektet, balansen i bilen er fin, og den takler utfordringer som ujevnheter midtsvings eller raske retnings-skifter eksemplarisk. Direkte festlig å kjøre er den ikke, men at den er så presis og kompetent, gjør det fullt mulig å ha en tilfredsstillende kjøreopplevelse da svingene kommer tett. Og bare så det er sagt; dybden i chassisets kunnskaper er på en annen planet sammenliknet med en gjennomsnittlig crossover.
Det understrekes av stabiliteten i høy hastighet. Vi fant noen mil lettere svingete Autobahn mer eller mindre helt uten annen trafikk. Der hadde Alltrack ingen problemer med å cruise komfortabelt i 200. Toppfarten på 220 km/t så vi lite til, den er helt sikkert mulig å oppnå, men det tar tid den siste biten. Informasjonen er imidlertid helt uinteressant for Norge.
Da er Comfort-moduset i DCC langt viktigere. Det var det vi benyttet mesteparten av tiden. Her blir fjæringen veldig myk og fin og det er herlig å flyte frem i bedagelig tempo på den tyske landsbygda. I kombinasjon med tidligere nevnte støynivå, blir Alltrack en særdeles tiltalende pakke for den som foretrekker en behagelig fremferd.
Det ble ikke store testen utenfor vanlig vei. Vi svingte av og ut på et jorde for å ta noen bilder, men kan ikke påstå at det var noen ekte offroadtest. Med bakkeklaring på 17,4 cm er nok ikke Alltrack verdens råeste terrengmaskin, men det var i alle fall greit å vite at den har god bukbeskyttelse da vi forserte den kraftige stubben etter fersk maisinnhøsting. Poenget er vel heller ikke at den skal være en offroadmaskin, men heller en bil som gir litt ekstra muligheter i dyp snø eller på den siste sporete og røffe veibiten frem til hytta.
Stor og velutstyrt
Plassforholdene er naturligvis uendret fra vanlige Passat, vi snakker særdeles romslige tilstander. Førerplassen har plass til alle, så også baksetet. Bagasjerommet tar hele 639 liter – om ikke dette holder, må du nok over på flerbruksbil.
Åpningen av bakluka er dessuten ganske smart. Den er elektrisk og åpner seg da du trykker på VW-logoen. Bak den befinner også ryggekameraet seg – smart; da skitnes det ikke til.
Denne Alltracken hadde også kamera foran og på sidene. Sammen skaper de Area View hvor du kan se bilen ovenfra på den 8 tom store infotainmentskjermen. Andre har også dette, men sjelden like optimalisert og nøyaktig.
En annen ting det var lett å like med testbilen var Active Info-displayet. Tidligere kjenner vi dette best fra Audi – hele instrumentpanelet bak rattet er et digitalt display. Turteller og speedometer fremstilles analogt som vanlig, men løsningen gir suverene muligheter til visning av annen informasjon samtidig og uten at det blir «for mye». Eksempelvis er det kanonfint å ha navigasjonen der.
En kikk på utstyrslista ellers, viser at du kan spekke opp Alltrack med alt det siste innen komfort og sikkerhetsutstyr. Ting som adaptiv cruise med autobrems og fotgjengergjenkjenning, head up-display, dynamisk lysassistent og mye mer er tilgjengelig.
Ikke noe negativt?
Joda, jeg finner noen punkter. Om det er rettferdig å kritisere den for disse er imidlertid en annen sak. For eksempel synes jeg motoren gjør seg i overkant bemerket lydmessig på tomgang og under akselerasjon. Men det har sannsynligvis noe å gjøre med at bilen ellers er så stille. Ei heller er den kanonkul å kjøre, men hvor viktig er det i en slik bil?
Med startpris på 470 000 for 150 hk manuell, og 540 300 for denne 190-hesteren med automat, kan den kanskje også kritiseres for å være dyr. Det er forsåvidt riktig i betydningen at en halv million er mye for en bil. Og også at det finnes konkurrenter, kanskje særlig blant kompakte crossovere og SUVer hvor du får fullutstyrt bil for mindre penger. I forhold til hva du får for pengene, er det imidlertid vanskelig å kritisere Passat Alltrack.
I praksis tilsvarer Alltracks utstyrsnivå det du finner i en vanlig Highline. Prispåslaget mot en slik er 10-13 000 kroner, hvilket må sies å være rimelig for hva den tilbyr utover vanlige Passat. VW har greie pakkepriser på utstyr, så legger du på rundt omkring 50 000 på startprisen, sitter du med en bra utstyrt bil.
Nærmeste skjær i sjøen er Opel Insignia Country Tourer som i disse dager kommer med helt ny dieselmotor på 170hk/400Nm. Den matcher kanskje ikke Alltrack punkt for punkt, men er rimeligere og har nå en av de beste dieselfirerne på markedet.
Konklusjon
Passat Alltrack er tiltalende på nesten samtlige punkter. Den oppleves som høyverdig og kompetent ut over det vanlige, og svakhetene er tilnærmet helt fraværende.
Biltypen generelt og Passat Alltrack spesielt, må bare være utrolig attraktiv som et alternativ til vanlige crossovere og SUVer. I motsetning dem, er ikke dette en høyreist versjon av en enkel kompaktbil, men en fullverdig mellomklassevogn med alt hva det innebærer av avansert teknikk, raffinerte veiegenenskaper, høy komfort og god plass. Joda, den er kanskje litt dyrere. Men så er den også mye bedre.