Av Vegar Bjørge
Foto: Peugeot
Peugeot sin sportsavdeling har vært svært opptatt med å få ut maks av sin kompaktmodell 308. Dette har resultert i flere gromme versjoner, der i blant 308 GTI by Peugeot Sport og 308 R HYbrid. Nå er Racing-versjonen av 308 klar og den får sin egen serie. Peugeot 308 Racing Cup. Dette blir en overkommelig inngangsbillett, om det går an og si det om motorsport, for de som ønsker å kjøre standardbilsracing eller langdistanseløp.
Motoren er den samme 1,6 THP som sitter i 308 GTI, men den har blitt skremt opp til 308 hk. Effektantallet skal høyere lover Peugeot Sport. Utvendig har den feit vinge, dyp frontspoiler og ekstra plass til store hjul. Dette har resultert i en bredde på 191 cm, 10,6 cm mer enn hos 308 GTI. Understell og fjæring er hentet fra 308 GTI med noen tilpasninger for racing. Den 6-trinns sekvensielle girkassa får hendler bak rattet for raskest mulig giring. Vekten skal være mellom 1000 kg og 1050 kg.
Peugeot 308 GTI by Peugeot Sport |
Peugeot 308 Racing Cup vil være klar i slutten av 2016. Den tar over etter Peugeot RCZ Racing Cup. I tillegg til egne merkescuper vil man også kunne delta i standardbilmesterskap som VLN i Tyskland, CER i Spania, CITE i Italia og BGDC i Belgia. Og for de som virkelig ønsker å sette bilen på prøve er den også tilpasset langdistanseracing.
Den får sin debut for publikum på kommende bilutstilling i Frankfurt. 24. og 25. oktober er det også mulig å se bilen i aksjon på Paul Richard banen i Frankrike. Der skal Den kjøre noen oppvisningsrunder i forbindelse med GT Tours 2015-finalen.