Av Vegar Bjørge
Foto: Vegar Bjørge
Citroen var for en stund siden ganske så sære saker. De skilte seg fra de fleste andre og var absolutt ikke A4 på noen måter. Design som stakk seg ut og kanskje ikke tiltrakk massene. I dag er mange av disse blitt ikoner. Jeg nevner to; DS og 2CV. Særhet betydde også smarte løsninger som hovedlykter som svinger med hjulene, hydraulisk fjæring, digitale instrumenter og egen parfyme i ventilasjonsanlegget bare for å neven noe. Særhet ble byttet ut med mer salgbart design uten at salget økte nevneverdig. Nå er særhet tilbake på agendaen og C4 Cactus kan fort bli et ikon.
Klassens sjarmør og kjekkas mangler helt klart stjernenykker. Her finner man hverken speil i solskjermen på passasjersiden, nedrullbare vinduer bak, teleskopratt eller gardin foran det store glasstaket. Utstyr som er selvfølge hos konkurrentene er blitt fjernet hos franskmannen. Kanskje noe merkelig vil noen mene, men for Citroen har det vært en klar prioritering. Vekt er alfa og omega for Cactus. Resultatet er en passe stor bil med ca 1000 kg vekt å flytte på.
Konkurrenter
Cactus føles egentlig større enn sine antatte konkurrenter som Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur, Mazda CX3 og Fiat 500X. Fra før har Citroen sin C4 AirCross som tar opp kampen med Nissan Qashqai og Mazda CX5 med flere, men Cactus er ikke så mye mindre enn AirCross. Citroen har gjort noe smart her og latt sin Cactus føles stor selv om den er rimelig. Enkelhet trenger ikke å bety sparsommelighet. Det trenger heller ikke føles billig. Jeg tror ikke Citroen har ønsket å ta noen snarveier og lage billigst mulig bil for å kunne tilby mest mulig for pengene. Mye bil tilbyr de nemlig i Cactus.
Utstyr
Med Nordic Edition High-pakke, som testbilen har, så er utstyr så toppet som det kan bli. 17″ aluflg, el. justerbare oppvarmede sidespeil, led kjørelys, panorama glasstak, tåkelykter foran og bak, delskinn, skinnratt med kromdetaljer, automatisk klimaanlegg, Connecting Box, DAB+, cruisecontroll, Jukebox funksjon med 8GB lagringskapasitet, navigasjonssystem, regnsensor og ryggesensor i tillegg til det sikkerhetssystemet man forventer i en moderne bil. I tillegg har den Airbumps i valgfri farge. På testbilen er de i sort og det står i stil til den dyp lilla lakken. I tillegg til sort kan man få beige, grå eller sjokoladefarget Airbumps. Airbumps finner man på sidene og under lyktene foran og bak.
Design
Det er nemlig lett å kjenne igjen C4 Cactus på grunn av nevnte Airbumps. De fleste mener også noe om den. Snål, stygg, merkelig og rar går igjen helt til jeg forklarer hvorfor bilen har slike paneler på siden. Da forandres meningene til smart, søt, pen og tøff. Det kan nok mer stemme med mine iakttagelser. Fronten har også en særhet som bidrar til Cactus sin signatur. Lyktdesign som også kan spores hos den større C4 Picasso sammen med fraværet av tradisjonell grill, gir en særhet som setter spor for ettertiden. Panseret er kort og gir en litt butt front. Tøft. Tøffe er også takrailsene. På sidene er det nettopp Airbumpsene som stjeler oppmerksomheten mens bakpartiet blir litt mer vanlig, om det går og si om en slik bil. Glasstaket skal gi mer lys i kupeen uten at det slipper inn varme. Det fungere faktisk og er ganske praktisk. Man sparer en god del kg ved å droppe trekket som skjuler glasstaket.
Innvendig
Jeg finner meg godt til rett bak rattet på Cactus, men ettersom rattet ikke kan stilles til/fra, bare opp/ned, får jeg ikke helt optimal sitteposisjon. Setet er stillbart i stort sett alle retninger og dermed er det mulig for de fleste å finne en god sittestilling. Lange personer må nok også ha lange armer for å nå frem til rattet. Ellers kan man si det er et sparsommelig inntrykk Cactus gir fra seg innvendig, og dette uten at det ser billig ut. Jeg liker det og trives med få knapper. Alt kan styres fra den store skjermen midt på dashbordet. Man har også all informasjon man trenger i dashbordet rett foran føreren. En morsom liten sak er innstilling av lysstyrken på skjermene, for de oppleves som meget skarpe når kvelden siger på. Skarphet og mye lys er en fordel når det er dag, men altså ikke noe særlig på kvelden. Jeg fant meg lett frem til innstillingsmulighetene for lysstyrke på skjermen, men jeg fikk ikke forandret den. Etter lang tids leting, prøving, feiling og diverse mindre passende uttrykk, fant jeg det ut. Man må sette hovedlysene i på-stilling i stedet for automatisk kjørelys. Smart? Nei men litt på Cactus-vis og derfor også sjarmerende! Plassen for passasjerer bak er bra og jeg sitter greit bak meg selv. Litt harde seter, men barna klager ikke, og de ser ypperlig ut gjennom sidevinduene. Bagasjeplassen er over konkurrentenes og C4 Cactus duger som familiebil, også når du skal på ferie.
Motor
Motoren er en 1,2 liter fordelt på 3 sylindre. Denne får du med enten 82 hk eller 110 hk. Skal du ha litt morsomt holder den lille utgaven, men om du skal ha det veldig morsomt går du får topp versjonen. Det var den jeg testet, og smilet var aldri langt unna. Motoren holder i en så lett bil og man har allerede god driv fra lavt turtall. Snerret på toppen er likevel det man lengter etter. Avhengighetsskapende! Egentlig virker det som om det går styggfort opp til 100 km/t, men det er ikke tilfelle. Det går passe fort opp til 100 km/t. Om du ønsker diesel på tanken kan du det, men anbefalingen fra meg er bensinmotor. Dieselutgavene har enten 90 hk eller 100 hk.
Mange er skeptiske til små bensinmotorer og velger derfor bort et slikt alternativ. Små bensinmotorer har kommet for å bli og de er bedre enn hva man tror. Med 3 sylinder og turbo får man ofte et godt drag tidlig i turtallsregisteret. Min opplevelse er at dette draget er på nivået med motorer som har en sylinder ekstra. Motoren i testbilen har 110 hk og utvikler 205 nm så tidlig som 1500 omdreininger. Dette er bra og gir en lettkjørt bil som man ikke trenger å jage på girene. Skulle man ønske å gire en gang eller to for mye, så skjer det via en fin 5-trinns manuell kasse som oppleves tett og lett å bruke.
Kjøreegenskaper
Cactus er en lett bil og vekt har mye og si for kjøreegenskapene. Tomvekt på 1020 kg gir en morsom og lettbeint bil på veien. Kjørefølelsen går mot det komfortable men det er også lett å la seg rive med når Cactus byr opp til dans. I en litt høy bil er det ikke til å unngå at den gynger en tanke når det virkelig går unna, men vekten gjør sitt til at den likevel oppleves enkel å holde styr på. Med en styring som også er fin og veldig direkte, bidrar det til kjøreturer litt lenger enn strengt tatt nødvendig. Humøret er alltid på topp bak rattet på Cactus og det er på veien Cactus er best. Støy er tilstede men hjulstøyen og vindstøyen er på et meget lavt nivå i vanlig fart. Motoren snerrer herlig på turtallstoppen, og slik støy vil man jo absolutt ha!
Økonomi
Cactus koster ikke skjorta og her har Citroen laget en bil de fleste har råd til. Man får en 82 hk med bensin og manuell gir til kr 199 900,-. Utstyrsnivået er da Attraction. Om du legger på kr. 20 000,- har du Nordic Edition pakka som gir deg en del utstyr du opplever som nødvendig som bla, aluminiums flg, Dab+ radio, automatisk klima, regnsensor mm. Hoppet opp til toppversjonen Nordic Edition HIGH er nye kr 20 000,- og da inngår navigasjon, delskinn, ryggesensor og større aluminiums flg i tillegg til en del man kanskje ikke trenger. Testbilen er en Cactus PureTech 110 NE HIGH til kr 256 900,-
Bensinforbruket på testbilen oppgis til å være 0,47 l/ mil ved blandet kjøring og testforbruket den uka jeg kjørte bilen var 0,52 l/mil. Dette må sies å være godkjent og ved en anledning ble bilen sparekjørt over en strekning på 5 mil og da var forbruket så lavt som 0,39. Skal man virkelig spare drivstoff kan man velge dieselutgaven BlueHDI 100 som skal ha et snittforbruk på 0,31 l/mil. Det er ganske bra.
Økonomirunden er selvfølgelig godkjent hos Cactus og prisen er lav i forhold til konkurrentene. Skal man sette fingeren på noe må det være at den kanskje er litt enkel i sin enkleste versjon. Om jeg skulle kjøpt meg en Cactus hadde jeg gått for versjonen med mest utstyr. Delskinninteriøret virker påkostet og gir bilen finerer preg. Jeg tror også du har igjen for det den dagen du selger den. Citroen har ikke best annenhåndsverdi og man må regne med å tape litt mer enn hva man gjør hos tyske og japanske konkurrenter. Likevel ser det ut til at Cactus klarer seg bedre på bruktmarkedet enn hva andre Citroen-modeller gjør. Jeg anbefaler at du ser litt lenger enn verditap, for mange kjøper en bil for 40 000 – 50 000 kroner mer for å få 5-10 % mindre verditap. Setter du deg med kalkulatoren så skjønner du at det ikke vil lønne seg.
Konklusjon
En av mine favorittbiler har lenge vært Cactus. Den har alt en bil skal ha, mangler noe som de aller fleste andre har, men har også noe mange mangler: sjarm. Den er ikke overlesset med utstyr, men likevel har den alt det du trenger. Design innvendig og utvendig er både dristig og spenstig på samme gang. Citroen-folkene vet at mange vil mene noe om den og at dette vil gi oppmerksomhet. Hos meg får den positiv oppmerksomhet, og hver gang jeg møter en Cactus i trafikken må jeg smile. Når du i tillegg får en kjøreglad og komfortabel bil, så ber ikke jeg om noe særlig mer. Jeg kunne likevel ønsket at rattet var stillbart i lengderetning, men ikke om det gjør bilen noe særlig tyngre. Caactus sjarmerte meg igjen i senk og står for meg som en av de beste bilkjøpene du kan gjøre.
Bil
|
Citroen C4 Cactus
PureTech 110 NE High |
Pris fra
|
199 900,-
|
Pris testbil
|
256 900,-
|
Motortype
|
R3 Turbo
|
Motorvolum
|
1199
|
Hk v/omdr
|
110 / 5500
|
NM v/omdr
|
205 / 1500
|
Girkasse
|
5M
|
Lengde/Bredde/Høyde
|
415,7/172,9/153 cm
|
Akselavstand
|
260 cm
|
Vekt
|
1020 kg
|
Max tilhengervekt
|
825 kg
|
Bagasjevolum
|
358 liter
|
Volum, nedlagt baksete
|
1170 liter
|
0-100 km/t
|
9,3 sek
|
Toppfart
|
188 km/t
|
Forbruk
|
0,47 l/mil
|
Utslipp CO2
|
107 g/km
|
pris testbil utfra beste tilsvarende motor- og utstyrsnivå. Alle andre fakta
hentet fra importørens nettside og regnes som produsentens oppgitte tall.
Informasjonen i tabellen kan være uriktig.