Tekst og foto: David K Andersen
Sjokk
Det er ikke ofte en gjennomsnittlig japansk mellomklasse-SUV får meg til å måpe, men det var nettopp det som skjedde en halv-fin sommerdag for ikke lengde siden. – Det der – det er bare ikke sant, tenkte jeg, idet den møtende bilen suste forbi og jeg kjente det begynte å gå rundt for meg.
Det var langt fra bilen i seg selv som fikk meg til å gispe etter luft i ren desperasjon, det var kombinasjonen ekteparet i forsetene sammen med nettopp den bilen. Kan ikke huske å ha vært så skuffet siden forrige gang Jaguaren var på service og verksmesteren tastet inn beløpet på kassa-apparatet.
Du skjønner; vi som bor på landet vet som regel hvem det er vi møter langs veien. Og dette ekteparet visste jeg godt hvem var. Ikke fordi jeg kjenner dem spesielt godt, men fordi jeg alltid har hatt så stor respekt for valg av fremkomstmiddel.
Jeg husker de gikk fra Citroën CX til XM, og jeg husker de skiftet ut påfølgende Peugeot 605 med en 607. Den ble så byttet ut mot intet mindre enn en Citroën C6. Og nå har de tydeligvis…. nei, jeg nekter å tro det… men jo. C6en var skiftet ut med en japansk SUV i 350 000 kroners-klassen.
Om du fortsatt ikke forstår min voldsomme skuffelse, håper jeg du leser videre.
SUVer og Crossovere er snart, ved siden av Golf og el-bil, det eneste nordmenn vil ha. Og hva er galt med det? Vel, etter å ha kjørt noe sånt som 10 000 km med 12 av de siste modellene på markedet så langt i år, er svaret på det; alt og ingenting.
SUVene har aldri vært bedre enn de er i dag. Det er glimrende biler på de fleste områder – noen er til og med morsomme å kjøre på svingete veier. Samtidig taper de nesten samtlige kamper om de skulle gå en vask-ekte personbil i møte. Dog tydeligvis bare i min bok.
Myter
La meg først snakke litt om hva som taler i mot SUV. Joda, de er høyere og tyngre, noe som både skader kjøreegenskaper, komfort og forbruk/utslipp. Men det er ikke det som er greia. Problemet med SUVer og Crossovere, og grunnen til at bilprodusentene mer enn gjerne selger oss dem i bøtter og spann, er at de aller fleste av dem er enklere og simplere biler konstruksjonsmessig enn vi tror.
For du tror vel ikke en subkompakt-SUV er å sammenlikne med en Golfklasse-bil under skallet selv om de er like lange? Nei – små-SUVer er basert på enkle småbiler. Selv om de har yttermålene til kompaktbiler. Det samme gjelder kompakt-SUVene. De er like store som avanserte mellomklassebiler, men under skallet finner vi enkle kompaktbil-gener.
Det er her jeg faller ut av regnestykket. Hvordan kan folk skifte fra glimrende stor- eller mellomklasse personbiler til SUVer? De koster like mye, men SUVen har både dårligere plass, dårligere komfort, dårligere kjøreegenskaper, høyere forbruk og sist men ikke minst, dette: Kjøreglede.
Ikke nødvendigvis kjøreglede i form av moro på svingete vei, men kjøreglede i form av det engelske ordet som høres dumt ut på norsk: Refinement.
Den store sedanen er en biltype som har blitt utviklet siden tidenes morgen. 100 år eller noe sånt. Det merkes. Gjennomtenkt, testet, utprøvd og forbedret over tiår etter tiår. Resultatet er tydelig. Kanskje ikke på enkeltområder, men litt på alt som er viktig, gjør til sammen en stor forskjell.
Noe av det ligger også i sedanens iboende stive karosseristruktur. Og stivere karosseri har alt å si – hvorfor tror du produsentene alltid skryter av at den nye modellen er så-så mange prosent stivere i karosseriet? Det har først og fremst med kontroll av hjulene å gjøre. I det karosseriet er stivt, kan hjulenes bevegelser, og de har alt å si for fjæringskomfort og kjøreegenskaper, kontrolleres bedre. Dempere og fjærer kan optimaliseres ytterligere, og du kan for eksempel montere større hjul uten at de ødelegger komfort. Støy kontrolleres også lettere, og forresten hva gjelder støy: Det skader ikke å slippe å ha et varerom inne i kupeen.
Spefiser
Hva så med SUV-argumentet om at du sitter høyere og det er lettere å gå ut og inn? Vel, at det er lettere å gå ut og inn, har jeg sluttet å høre på etter at en jeg snakket med skrøyt av SUVen sin for nettopp dette. Det skjedde i forbindelse med at han tok skiene ut av bagasjerommet og gikk en 5 mil lang tur på fjellet. Klarer du det, klarer du vel å gå ut av en personbil?
Hva med bedre sikt da? Man sitter jo høyere i en SUV? Joda, det er riktig det. Men er det virkelig så viktig at du vil ofre alt annet? Du sier i praksis at du ikke kan kjøre en Toyota Corolla, slik min 89 år gamle bestefar gjør, fordi du ikke ser ut av den?
Da jeg var kid på 80-tallet, reiste vi på flere ukers bilferie med hele familien og campingvogn. I en BMW E30 320i sedan. I dag må ektepar med utflyttede barn ha 7-seters SUV med firehjulsdrift (og gjerne piggdekk) for å kjøre 6 km fra Storo og til Nordmarka for å gå på ski to ganger om vinteren. Det er jo nesten så man skulle tro det var en spøk alt sammen.
Og hva med de tradisjonelle SUV-fordelene fremkommelighet og trekking av henger? Ja, om du kjøper Mitsubishi Pajero eller Toyota Land Cruiser, er det helt innafor. Og bor du slik til at du trenger firehjulsdrift og god bakkeklaring hver dag, skal jeg godkjenne det. Men det er det. Ofring av sedan for hyttebesøk en gang i året godkjennes ikke fra min side. Og Ford Mondeo kan trekke 2,2 tonn tilhenger. Dessuten: VW Passat sedan har bagasjerom på 586 liter – sammenlign gjerne med en hvilken som helst folke-SUV.
Seriøst
Ok, ok. Kanskje tuller jeg og overdriver litt. Men ta det fra en som har kjørt flere titalls nye biler det siste året og nyter egen sedan mellom hver av dem – prøv en neste gang du er på bilshopping (vel og merke om du klarer å oppdrive en).
Og jepp – premium-merkene selger noen sedaner fortsatt og har fint utvalg. Har du råd, så kjøp det. Audi A4/A6, BMW 3/5-serie, Mercedes C/E-klasse, Volvo S60/S80 og noen få til, er verdens beste blant biler vi vanlige dødelige kan ha råd til.
Men ikke glem at det fortsatt finnes en rekke andre alternativer der ute. For prisen av en kompakt-SUV, kan du for eksempel flyte rundt i komfortkongen Citroën C5 med gasshydraulisk fjæring, du kan nyte nye Ford Mondeo og alt den har å by på, eller du kan kjøre rundt i superstilige Kia Optima. Mazda 6 med nesten 200 bensinhester har så gode kjøreegenskaper og er så kul å kjøre at det er ufattelig at den bare så vidt bikker 400 000 kroner, mens Opel Insignia byr på raffinement, komfort og totalfølelse på nivå med de tyske premium-gutta. Peugeot 508 må ikke glemmes, ei heller helt nye Skoda Superb eller kraftig oppdaterte Toyota Avensis. For ikke å nevne nye VW Passat, som i sedanutgave ser så bra ut at gamle CC kan gå å legge seg. Jeg tør påstå at samtlige gir betydelig opgradert kjørefølelse og komfort mot tilsvarende høyblokk.
Så vær så snill, forbarm deg i stedet over en sedan – du får et godt liv, og jeg slipper å bli sjokkskadd riktig like ofte.