Av Redaksjonen
Glem snøscooter, det er kaldt, ubeskyttet og lite raffinert.
Neste vinter kan du kjørte helt opp til hytta – med stil. Det eneste som kreves
er noen skarve oljekroner og litt pågangsmot.
Hva: Snow Trac
Hvor: finn.no http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=61486119&
Hvorfor:
Geländewagen og Defender kan bare gå og legge seg – Snow Trac er svensk
industridesign på sitt feteste.
Lars Larson var sjefsdesigner for
landbruksmaskinselskapet AB
Westeråsmaskiner – han ønsket seg noe som kunne ta med ham og broren på isfiske
– med god fremkommelighet og en porsjon komfort.
Larson startet med utviklingen i 1954 og allerede tre år
senere, var Snow Trac klar for serieproduksjon. Takket være sin unike
variatorbaserte styremekanisme, kunne den utstyres med et vanlig ratt, i stedet
for hendler.
Aktiv Fischer Snow Trac som er kjøretøyets hele navn, ble
produsert i Sverige fra 1957 og helt frem til 1981. Utstyrt med to belter, og drevet av en
firesylindret boxer hentet fra Volkswagen. Ytelsene varierer litt avhengig av
produksjonsår, men mellom 40 og 54 hester.
«Vår» Snow Trac er fra 1965 og har 50 hester. Helt greit for
et kjøretøy på størrelse med en småbil fra samme tidsperiode.
Totalt ble det produsert rundt 2265 Snow Trac – i tillegg
ble det også bygget noen Snow Trac i Skottland, noe som sørger for at den
totale produksjonen overstiger 2300 eksemplarer. Fortsatt skal det finnes rundt
90 Snow Trac i Norge.
Foto: Unigami |
Selv om Snow Trac på mange måter er en bil med belter, er
det en del løsninger som ikke akkurat er helt slik man kjenner det fra biler.
Føreren er den eneste som sitter med ansiktet fremover, mens det er plass til
seks passasjerer på benker som er plassert langs sidene.
Det er bare en inngang – eller utgang – bak. Heldigvis er
enkelte av modellene også utstyrt med en stor takluke, noe som gjør antallet
nødutganger dobbelt så høyt.
En av årsakene til den suksess som ble Snow Trac til del var
nok at den baserte seg på «hyllevare» fra Volkswagen. Motoren fra Bobla,
girkasse fra folkevognsbussen, i tillegg til et hundretall andre deler, som
ratt, brytere og lys.
Variatoren var proprietær og sørget for sømløst å endre
hastigheten mellom høyre og venstre belte, for å svinge eller snu rundt. I
motsetning til mange andre tilsvarende kjøretøy bruker ikke Snow Trac bremsene
til å svinge eller bremse, noe som gjorde den mer effektiv.
En annen stor fordel med den utstrakte bruken av
Volkswagen-deler, er at det fortsatt er fullt overkommelig å drifte og eie en
Snow Trac, til tross for at den begynner å bli både 40 og 50 år gammel.
Fortsatt vil du kunne treffe disse karakteristiske
kjøretøyene om du ferdes på vinterturiststeder, der de brukes til
persontransport.
Snow Trac har også i stor utstrekning blitt brukt til
militære formål – særlig under den kalde krigen brukte NATO Snow Trac til å
patruljere grenseområdene mot det som da var Sovjetunionen. Royal Marine brukte Snow Trac til en rekke
oppdrag, og det var ikke uvanlig å utstyre dem med en krok som gjorde at de
kunne fraktes raskt over lengere strekninger ved hjelp av helikopter.
Det ble også produsert en industriell versjon – som fikk
navnet Trac Master – som var bredere og med lengre belter – velegnet til svært
dyp og løs snø – samt til å preparere skiløyper.
Er du fortvilet over å skaffe deg noe du bare kan bruke om
vinteren – vel fortvil ikke – Snow Trac ble også kalt Sand Trac – og brukt i
Sahara for transport over lange strekninger med myk sand.
En av grunnene til at vi i Bil og Motorbloggen elsker Snow
Track er nok Matchbox sin skyld – mange har nok hatt en slik lekebil. Matchbox
produserte faktisk tre ulike versjoner av lekebilen som definitivt har gitt den
en plass i vårt hjerte.
Er du fortsatt i tvil om at 35.000 kroner og litt
arbeidsinnsats er godt investerte penger:
Sjekk ut denne videoen fra en Snow Trac i aksjon i Lierne – jeg er ganske sikker på at følelsen «MÅ HA»
ikke forsvinner.