Av David K Andersen
Denne helgen gikk det legendariske 24-timersløpet på Nürburgring. Dette er ett av de hardeste billøpene man kan delta i. Suksess fungerer både som bevis for kundene om at bilene er holdbare, og ikke minst tar fabrikkene med seg mye lærdom som de bruker i til forbedring av eksisterende biler og i utviklingen av nye.
I toppklassen sto det hele løpet mellom den helt nye Audi R8 LMS (andre generasjon R8 er nettopp presentert som gatebil) og BMW. Etter mye dramatikk med avkjøringer, kollisjoner, bensinbranner i pit med mer, var det til slutt Audi som vant foran BMW, med Porsche på tredjeplass. Seiersmarginen var på bare 40 sekunder – ganske gromt da du har kjørt alt det går på den banen i et døgn!
Vi har tidligere skrevet om Subarus Nürburgring-satsing (les mer her). I fjor hadde det japanske fabrikksteamet visse problemer og nådde ikke helt opp. I år derimot, var suksessen komplett. Subaru WRX STIen ledet klassen sin (SP3T) fra start til mål og slo Audi TT som tok både andre og tredjeplass med hele 12 runder. Bemerkelsesverdig var det at både de to Audiene og Lexus RC (som tok fjerdeplass), var på samme runde. Altså jevnt bakover, men ikke i toppen der Subaru virkelig reiste fra. Sjåførene på vinnerbilen var Carlo van Dam (Nederland), Marcel Lasée (Tyskland), Tim Schrick (Tyskland) og Hideki Yamauchi (Japan).
Det er Subarus tredje klasseseier i løpet. -24 timers løpet er blitt en tradisjon, og vi er
veldig fornøyd med klasseseieren, sier informasjonsdirektør i Subaru Norge, Stian Thrane, i en
kommentar.