Hjem Nyheter Nyheter: Ford S-MAX, nå med drift på alle fire!

Nyheter: Ford S-MAX, nå med drift på alle fire!

Av Vegar Bjørge

Foto: Vegar Bjørge

Hva er den perfekte familiebilen? Den må selvsagt ha god plass. Den må være god å kjøre i tillegg til smidige utvendige mål. Den må være sikker. Den må kunne passe til alle familiens behov. Selvfølgelig er det også et punkt som gjelder for Norge: Den må kunne bestilles med 4-hjulstrekk. Det har heldigvis Ford forstått, så nå kommer nye S-Max også med drift på alle fire. Selv om dette er den største nyhetene er det også mange andre nyheter på S-Max. Egentlig er det bare formen og de ytre mål som er noenlunde lik den utgående modellen.

Foto: Vegar Bjørge

Mondeo-understellet gir muligheter for et intelligent 4-hjulstrekksystem som Ford selv har utviklet. Systemet overvåker fortløpende bilens oppførsel, og gir tilstrekkelig dreiemoment til hver aksel kontinuerlig. Den kan sende 100 % kraft til front- eller bakaksling etter behov. Ford forventer at 50 % av kundene velger S-Max med 4-hjulstrekk.

Det er ikke bare driften av hjulene som er avansert, men nå har også Ford innført Dynamiske LED lys med blendefrie langlys. Det vil si at lysene ikke går automatisk til nærlys når man møter trafikk eller tar igjen biler, men blender punkter hvor lyset treffer bilen. Lyset utenom disse punktene vil fortsatt være sterkt. Dette skjer selvfølgelig ved automatikk og man slipper mørke soner før og etter blending. I tillegg er de adaptive så de følger veien og justerer seg etter kjøreforholdene.

Foto: Ford

Av førerhjelpemidler kan nevnes en utvidet Active City Stop som er aktiv opp til bilens topphastighet. Den registrerer stillestående og bevegede objekter i tillegg til at den også har fotgjengeroppdagelse. System gir deg hjelp ved aktivt å bremse, også når du ikke er oppmerksom. Vi kan også nevne den forbedrede Active Styringen som justerer kontinuerlig forholdet mellom ratt og drivhjul. I rattstammen sitter det en el.motor som gjør det lettere å manøvrere bilen i lave hastigheter og i trange gater. Samtidig skal den gi en mer presis og intuitiv opplevelse i høye hastigheter. Dette er et hjelpemiddel man setter pris på i en så stor bil, for den er smidigere enn man skulle tro i trange bygater. Et annet hjelpemiddel man får brukt for når man kjører i trange smug er frontkameraet som har fått split view. Kameraet gir deg oversikt i 180 grader over det som befinner seg foran bilen.

S-Max er overlesset med utstyr og litt til, og man slipper å betale i dyre dommer for det, og enda en nyhet er den Adaptive Cruisecontrollen som har blitt intelligent. Man kan stille inn cruisecontrollen så den holder seg til gjeldende fartsgrense. Dette er mulig takket være Trafikkskiltgjennkjenningssystemet. Man kan overstyre systemet ved å bremse eller gasse, og man kan også stille inn en toleranse mellom 0 – 10 km/t som gir mulighet for å kjøre noen få km/t over fartsgrensen.

Foto: Ford

Ved Mallorcas strender fikk jeg mulighet til å kjøre noen mil med nye S-Max og mellom bakkar og berg storkoste jeg meg mens jeg lot bilen ta svingene i sitt eget tempo. Dette gjør den med usedvanlig stor ro og i farter som konkurrentene bare kan drømme om. Styringen er presis og man merker de nye grepene som Ford har gjort for å bedre responsen både i by og på landeveien. Kjøreegenskapene går mot det sportslig og dynamiske og det er lett å glemme at dette faktisk er en stor flerbruksbil. Nå er veiene på Mallorca av god standard og det er ikke mye uforutsette dumper eller hindringer i veibanen. Bortsett fra en og annen sykkelist. Eller rettere sagt var stort sett hele øya full av sykkelister til og fra treningsturer og badestrender. Selv uten alt for mye ujevne utfordringer, tok den de jeg kom over med komfortabel selvsikkerhet. Dette er en bil man kan kjøre mange mil uten stopp og Mondeo-chassiet innfrir med trygge og forventede tilbakemeldinger.

Foto: Vegar Bjørge

Designet har fått en dose fra de nye Ford-utgavene og de fleste begynner nå å kjenne igjen den store grillen i fronten. Borte er de stilige runde «ekstra lyktene» som forrige utgave hadde under hovedlyktene. Fronten er derfor litt tammere nå, men dette er nok et bevisst valg av Ford. Det har blitt mer rent og pent fremfor tøft og stilig. Bakenden er kanskje det mest vellykkede slik jeg ser det. De nye lyktene med den brede kromede listen i mellom er pent. 2 eksospotter gjør at det blir tøft. Innvendig er det også gjort forbedringer. Det er i god Ford-ånd ryddet opp i knapper og hjul. Her kan man styre mye fra touch-skjermen i dashbordet og det man bruker ofte er festet på rattet eller i nærhet av rattet. Jeg fant meg fort til rette bak rattet og alt stemte stort sett med en gang. Bra Ford, slik skal det være i moderne biler.

Foto: Ford

Motoralternativene er 2 bensinmotorer med 160 hk eller 240 hk og 4 diesel alternativer med 120 hk, 150 hk, 180 hk eller 210 hk. Sistnevnte har dobbelturbo og alle er på 2,0 liter med unntak av den minste bensinmotoren som har 1,5 liters volum. Jeg kjørte den største bensinmotoren og dieselutgaven med 180 hk. De aller fleste vil nok velge et av dieselalternativene.

Prisene starter på kr. 361 000,- og da får man den minste dieselutgaven med Trend utstyr og manuelt gir. Trend inkluderer blant annet DAB, 2-sonet klimaanlegg, Utvidet Active City Stop, Keyless, cruisecontroll og trafikkskiltgjenkjenning. Går man opp til Titanium må man legge på kr. 11 000,- og får da i tillegg SYNC 2 med 8″ touchskjerm, LED kjørelys, automatisk nær- og fjernlys, 10,1 » instrumentdisplay i farger, lydisolerende vinduer og 17″ alu felger. De fleste kommer til å velge denne utstyrsvarianten og 150 hk dieselmotor med Powershift. Da koster bilen kr. 422 000,- og for de som velger 4 hjulsdrift blir valget 150 hk manuell eller 180 hk Powershift med priser på kr 442 000,- og kr. 487 000,-.

Foto: Vegar Bjørge

S-Max har ikke vokst noe særlig men føles likevel større enn forrige modell. Den er 479,6 cm lang, 191,6 cm bred og 165,5 cm høy. Vekten varierer mellom 1645 kg og 1766 kg etter hvilken modell man velger. For diesel motorer fra 150 hk og oppover er det 2 tonn hengervekt som gjelder. Dette er nok for de fleste og gjør dette til en kanskje den beste familiebilen man kan få kjøpt. Jeg lot meg i hvert fall forføre langs Mallorcas solfylte strender.

Foto: Vegar Bjørge
Foto: Vegar Bjørge
Foto: Vegar Bjørge
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford 
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford
Foto: Ford

vegar@bilogmotorbloggen.no