Dette er ingen skikkelig racerapport fra 12 Hours of Sebring som gikk denne helgen, jeg var der uten presseakkreditering og som vanlig tilskuer i forbindelse med ferie, kall det heller en stemingsrapport. For dette er et av de beste billøpene jeg har vært på.
Legendarisk
12-timers løpet på Sebring Raceway i Florida er legendarisk. Følger du med på motorsport vet du selvfølgelig hva det dreier seg om, og de av oss som har våre timer på diverse bilspill har kjørt mange runder på banen.
Sebring var opprinnelig en flybase brukt under andre verdenskrig, men ble i 1950 omgjort til en «roadtrack» som amerikanerne kaller det (for oss en vanlig asfaltbane). Det første 12-timersløpet ble holdt i 1952, men allerede fra 1953 av, ble det en fast del av FIAs sportsvognsserie.
Foto: David K Andersen
Opp gjennom årene har det vært del av en rekke ulike FIA verdensmesterskap, sist gang i 2012 da det utgjorde den første runden av World Endurance Championship. Dessverre er ikke Sebring en del av det i år, så de store fabrikkteamene fra Toyota, Audi og så videre var ikke på plass med prototypene sine.
Foto: David K Andersen
Det betyr imidlertid ikke at løpet er mindre spennende. Gjennom alle år har det blitt sett på som en viktig opplading og test i forkant av 24-timersløpet på Le Mans. Sebringbanen er utrolig ujevn, været er varmt og forholdene generelt tøffe – holder bilen her er det et godt tegn for resten av sesongen. Dermed var noen av de kjente fabrikkteamene på plass også i år. Blant annet BMW og Porsche.
Foto: David K Andersen
Seier til Chevrolet
Som sagt blir det ingen skikkelig racerapport her. Men det var til slutt Barbosa, Fittipaldi og Bourdais i Action Express Racings Chevrolet Corvette DP protoype som vant løpet. Samme bil tok også andre og tredjeplassen, men det var bare så vidt – Westbrook/Valiante/Rockenfeller-Corvetten kjørte forbi Riley-Forden til Hand/Pruett/Dixon bare 6 runder før mål. Som ofte i langdistanseracing var det masse action, spenning og tett racing helt fra start til mål.
Foto: David K Andersen
I GTLM var det Magnussen/Briscoe/Garcia som tok seier i fabrikks-Corvetten foran Fisichella/Kaffer/Bertolini i Risi Competizione Ferrari 458. Team Falken Porsche tok tredje, mens både Porsche og BMWs fabrikkteam hadde en tøff dag og havnet rett utenfor pallen.
Foto: David K Andersen
Utrolig stemning
Det kuleste med dette løpet ved siden av selve racingen, er stemningen og det som skjer rundt banen ellers. For 12-timersløpet på Sebring er ikke som andre løp hvor du sitter på en tribune og følger med hele tiden, bare avbrutt av spisepauser og litt spankulering blant salgsboder. Det er riktignok både tribuner og salgsboder i fleng, men det er noe annet som gjør susen her.
Foto: David K Andersen
Banen er stor og inne i og rundet banen slår folk seg til med campingbiler, busser, telt og så videre. Løpet bivånes gjerne fra taket på egen campingvogn/bil/buss/lastebil, parkert helt inn til banen. På innsiden av disse igjen er det brede gater som er åpen for alle som har betalt seg inn. Dermed bruker du i praksis egen bil og cruiser rundt midt inne i banen under løpet. Finner du et sted du har lyst til å se litt kjøring fra, stopper du bare langs veien og går frem til banen og ser. Så kan du cruise/råne noen runder og finne et annet sted å se fra. Langs veiene kan du kjøpe mat og drikke, joine en eller annen fest om du føler for det, eller se på de mange spennende bilene som står parkert både her og der.
Foto: David K Andersen
Det hele blir en slags fantastisk blanding av racing på høyeste nivå, festing ala Gatebil og råning/cruising. Med godt over 100 000 tilskuere og herlig vær, blir opplevelsen ganske spesiell. Jeg har vært på mange ulike billøp, etter dette er Sebring definitivt helt i toppen. En tur anbefales og kan lett kombineres med de mer vanlige feriemålene i Florida.