Av Vegar Bjørge
Foto: RM Auctions
Gamle japanske sportsbiler er mer ettertraktede enn noensinne og på RM Auctions sin Amelia Island auksjon ble 2 meget strøkne eksemplarer av arten solgt. Med forholdsvis høye estimater var det stor spenning til utfallet på auksjonen og jeg tror nok at selgerne var ganske så fornøyde. De nye eierne har ihvertfall ingen grunn til å klage. Toyota GT2000 er nok den mest kjente for bilentusiaster og også den dyreste av disse to. Likevel synes jeg Nissan Fairlady Z432 er like så spennende som Toyotaen. Datsun 240 Z ble fort populær i USA da den kom på markedet sent på 60-tallet. Denne modellen var arvtageren etter Datsun 1600 og 2000. Disse modellene var roadsters og Nissan tok en stor sjanse da de valgte å bygge lukkede sportsbiler i stedet. I dag er de nok fornøyd med resultatet. 240 Z hadde fine kjøreegenskaper og potensiale for mer effekt var absolutt til stede. Med motor og girkasse fra Skyline GT-R ble 240 Z til Z432. Dermed skremte man opp effekten til 160 hk fra 2,0 liters motoren, og man fikk også en kortsteget 5 trinns girkasse som gjorde bilen til noe av det raskeste man kunne kjøpe for relativt lite penger. Denne var spesiallaget for det japanske markedet hvor den er legendarisk. Bilen som ble solgt hos RM Auctions er en av få helt originale biler igjen. Den ble produsert i bare 420 eksemplarer og mange har gått i motorsport og endt sine dager langs banen. En del andre har blitt modernisert opp i gjennom tiden og derfor er denne bilen å betrakte som unik. Bilen på bildene er en 1970 modell.
Prisestimatet lå mellom 150 000 – 200 000 dollar, men salgsprisen ble på 253 000 dollar. Dette var altså godt over estimatet og viser vel hvor populære denne type bil er i markedet.
Legg merke til den doble eksospotten. |
Toyota GT2000 er produsert i færre antall enn Z432, men likevel føler jeg at den er mer vanlig. GT2000 er bygget sammen med Yamaha og ble en av tidenes peneste sportsbiler. Den tok en hel verden på senga da den ble presentert på Tokyo Motorshow 1965, Første sportsbil fra Japan var en innertier og her burde Porsche, Chevrolet og Jaguar se opp. Slik ble det nok ikke for prisen ble for høy og produksjonstallene da også lave. Bare 351 biler ble bygget og 84 av de var venstrestyrte slik denne er. Motoren ble en R6 som også satt i Toyota Crown, men GT2000 fikk topp bearbeidet av Yamaha. Effekten på 150 hk er ikke ille etter datidens målestokk. Bilen som ble solgt hos RM Auctions ble solgt ny i 1967 til en belgisk kunde. Den er i dag i bedre skikk enn ny, slik de aller fleste samlebiler er.
Prisestimatet var heftige 900 000 – 1 100 000 dollar men budene endte på 880 000 dollar. Kanskje GT2000 har nådd sin topp?
Her er det også doble eksosrør som gjelder. |