Av Vegar Bjørge
SUVer er mer populære enn noensinne og de aller fleste bilprodusentene har en type av disse i sitt sortiment. SUV har blitt noe helt annet enn det det var på 80-tallet, da Mercedes Gelenderwagen og Toyota Land Cruiser stort sett var alene på det norske markedet. Noen lorder rundt om kring dristet seg til å kjøre rundt i Range Rover. Og det var det. Vanlig familiefedre valgte store sedaner eller stasjonsvogner som Toyota Camry, Opel Rekord, Ford Granada og Volvo 240. Store biler er på vei ut og enda større biler er på vei inn. SUVer har kommet for å bli og når BMW har flere høyreiste modeller å tilby enn sportslige coupeer, så gjør det faktisk litt vondt i et bilhjerte.
Nok om det. Man skjønner godt at dekkprodusentene må tilpasse seg markedet og nå kommer Michelin med et nytt vinterdekk for SUVer. Helt nytt er det imidlertid ikke for det er snakk om en forbedring av Michelin Latitude X-ICE North 2 som nå har fått tillegget +. Dette dekket skulle prøves i forbindelse med VM-runden i rally i Sverige og vi var innbudt som en av flere journalister. Dette er egentlig en jobb som David pleier å ta, men ettersom han hadde andre gjøremål i forbindelse med rally, så ble det jeg som tok turen til Karlstad. Det ble en tur som gjorde inntrykk.
For å ta litt om dekket først så er det altså ikke et helt nytt dekk men en oppgradering av et allerede fortreffelig vinterdekk. De har ikke gjort noe med pigger eller mønster, men gummiblandingene er forandret. Flex-Ice 2.0 er en ny gummiblanding i slitebanen på dekket og øker grepet på is ved lave temperaturer og samtidig gir det også bedre grep på snø. Michelin låver også lengre levetid med den nye gummiblandingen.
Michelin jobber kontinuerlig med holdbarheten på piggene. Mange har vel opplevd at piggene ikke sitter godt nok i dekket og på det nye dekket kommer de med noe som de kaller Catamaranteknologi. De har lagt to rader med gummi inne i dekket som gjør gummiblandingen under piggene tykkere. Dette gjør at piggene sitter bedre fast til dekket. I tillegg gir de nå dekket en gummiblanding som forandrer seg etter temperatur. Når det blir varmt blir gummiblandingen mykere og piggene synker inn i dekket. Dette gir bedre grep på våt og tørr asfalt og mindre støy og veislitasje. Når det er kaldt blir gummien hardere og piggen går lenger ut i dekket, noe som fører til bedre grep på is. De kaller teknikken for ThermoActive Rubber Compound. Ettersom SUVer har ekstra tyngde og tyngde punktet høyere enn vanlige biler, har de nye dekkene Double Casing. Dette er en dobbel stamme i sidene på dekket som gjør det mer robust for sidekrefter.
Volvo XC60 sto til vår disposisjon på golfbanen og snøtesting |
Vi fikk muligheter til å teste ut dekket for å se om det virkelig var så bra som Michelin lovet. Når det skal testes var det utrolig lite som skulle være tilfeldig. Helt nye biler ble stilt til vår disposisjon med helt nye dekk, både gammel modell og ny modell. På is viste det seg at nye dekket var ca 10 % bedre både på akselerasjon og bremsing. Forøvrig ble en bandybane brukt til testing. Snakk om fornuftig flerbruk av idrettsanlegg. Testing av egenskaper på snø ble gjort på en golfbane. Dette også vitner om smart bruk av sommeranlegg på vinterstid. Dekket viste seg også å imponere på snø og hadde omtrent like bra forbedring som på is. Dette er også filosofien til Michelin: Det hjelper ikke bare å gjøre et dekk bedre på en egenskap, men man må se til helheten.
På isen var det Audi Q5 som gjaldt. |
Det nye dekket er å få kjøpt i god tid før neste vinter og da kommer det i 23 forskjellige dimmensjoner fra 17 til 21 tommer. Det kommer 19 nye dimmensjoner neste år og muligheter for dekk i 16 tommers størrelse.