Hjem Nyheter Nyheter: Volkswagen Touran

Nyheter: Volkswagen Touran

Av David K Andersen/Foto VW

Dagens Volkswagen Touran har vært på markedet i over 10 år – nå kommer det endelig en helt ny modell. Den blir presentert for publikum på bilmessen i Genève som åpner om få dager.

Å holde liv i en modell så lenge, er ikke vanlig. I mellomtiden har vi for eksempel fått både Golf 5, 6 og 7. Samtidig er det ikke vanskelig å forstå hvorfor VW ikke har stresset. Touran er fortsatt den bestselgende flerbruksbilen i Tyrskland, og uten å ha dobbeltsjekket, vil jeg tro den er i toppen i Norge også. Selv om toppen hva gjelder flerbruksbiler i dette landet ikke er særlig mye å snakke om.

Det blir det muligens endringer på nå. For selv om Touran ikke har florert øverst på salgsstatistikken de siste årene, har dette vært en veldig populær bil her i landet. Både som personbil og som varebil. Det er naturlig å tro at mange venter på helt nye Touran.

Og noe å glede seg til har de sannsynligvis. Det gjelder ikke nødvendigvis designet, som ventet snakker vi utvikling fremfor revolusjon. Men den ser fetere ut, det skal den ha – fra bildene å dømme er det gjort en hel del med «stancen» som det heter blant ungdommen. VW sier den har et mer sporty utseende. De har de nok rett i.

Nye Touran er basert på VWs mye omtalte MQB-plattform. Altså kan vi forvente både gode kjøreegenskaper og bedre plassutnyttelse. Interiøret får også en real boost av at den nye bilen er hele 12 cm lenger enn utgående modell. Seter og bagasjeplass kan konfigureres på mange måter, blant annet avhjulpet av et nytt setefellingssystem som gir flatt gulv. Bagasjerommet skal ta hele 1040 liter da tredjeraden er nedslått. Dessuten får den totalt 47 oppbevaringsrom – her blir det muligheter for å glemme hvor det ble av den tyggegummipakka du la et lurt sted i går.

Med nye motorer, 62 kg lavere vekt og bedre aerodynamikk, loves inn til 19% lavere forbruk. Hva som blir tatt inn til Norge, vet vi ikke, men VW sier bilen generelt vil komme med seks ulike motorer. På bensinfronten blir det TSI med 110, 150 eller 180 hk, mens TDI kommer med 110, 150 eller 190 hk.

På utstyrssiden får den selvfølgelig det siste av sikkerhetssystemer med blant annet vanlig autobrems, men også autobrems etter en eventuell ulykke, adaptiv cruisecontrol, filskiftvarsler, filholder og varsling for trafikk bakfra. Den får også trailer assist, elektrisk bakluke som reagerer på fotbevegelse under bakfangeren, driving profile selection, LED-lys med mer.

Hele 5 ulike stereo/infotainmentsystemer tilbys, nå både med Apple Carplay, Android Auto og MirrorLink. Med andre ord integreres mobilen på en helt annen måte en tidligere. En annen spennende detalj er electronic voice amplification: Mikrofoner plukker opp stemmer enten foran eller bak og gjengir de på de på de andre seteradene. Ingen grunn til å heve stemmen med andre ord.

Alt i alt virker dette ganske spennende, det høres ut som VW har tenkt å heve lista. Det er bra!