Av Vegar Bjørge
Foto: Porsche
Når Porsche kommer med en GT-modell så gjør de det ordentlig. Det skal være en bil som ikke bare skal kjøres på bane, men også på vanlig vei til hverdags. Cayman GT4 er teknisk bygget på 911 GT3, så racing-genene er det ikke noe feil på. 7 minutter og 40 sekunder rundt Nürburgring er også et tydelig bevis på dette. Fra en 3,8 liters B6 tatt fra storebror 911 Carrera S, kommer det 385 hk og den 6 trinns manuelle kassen skyter Cayman avgårde til 100 på 4,4 sekunder. Fartsøkningen slutter ikke før man når 295 km/t. For de som er miljøvennlige eller økonomiske kan jeg også ta med at forbruket pr mil er på 1,03 liter.
Utvendig har Cayman GT4 fått ekstra store luftinntak i fronten i tillegg til stor vinge over bakenden. Dette for å bidra til best mulig marktrykk både i front og hekk. Chassis-komponentene er stort sett hentet fra 911 GT3 og er bilen senket 30 mm. Dermed skal man nok ikke ta med denne på altfor ujevne veier.
Interiøret er designet rundt fører og passasjer for og gi best mulig underholdning ved aktiv kjøring. De er plassert i sportsstoler i skinn og Alcantara med god støtte både i rygg og side. Rattet er lite slik det skal være i en bil skapt for banen.
Som ekstrautstyr kan man få Porches keramiske bremser, racingstoler i carbonfiber og Sport Chrono-pakke med Track Precision App og Club Sport pakke. Dette øker standardprisen på 85 778 euro betraktelig. Selvfølgelig må du legge til avgifter til staten. Premiere er i Geneve i mars.