Av Vegar Bjørge
Det nærmer seg en ny stor bilutstilling og da kommer nyhetene som perler på en snor. Renault kommer til Geneve med en ny crossover og den kommer som bestilt for de forhandlerne som er igjen i Norge. Renault har stampa i en hengemyr gjennom noen år nå og setter sin lit til en ny mellomklasse suv. Denne skal konkurrere med Nissan Qashqai og ser riktig bra ut. Alt ligger til rette for en suksess. Spørsmålet er om Renault klinger like godt hos det norske folk som det gjorde før. Renault har nemlig vært storselger her til lands for noen år tilbake. Veien tilbake kan hete Kadjar.
Kadjar blir storebror til Captur og kommer med både drift foran og på alle fire. Den er 4,45 meter lang og 1,84 meter bred. Det vil si litt større enn Nissan Qashqai som er favoritten i segmentet. I tillegg er avstand til bakken ganske god med sine 19 cm. Motorer blir vi først kjent med i Geneve, men regn med effektive og ganske små bensinmotorer i tillegg til et par dieselvarianter. Sikkerhetssystemene er også omfattende og Renault er fortsatt med på å sette standarden på dette området. Renault Laguna var den første familiebilen som fikk 5 stjerner i europeiske kollisjonstester og Renault var først med 5 stjerner i småbilklassen.
Kedjar skal bygges i Palencia i Spania i tillegg til Kina. Dette er første Renault modell som bygges i Kina der Renault regner med stor suksess i et voksende SUV-marked. Kedjar blir en global modell og skal selges i over 50 land og på de fleste kontinenter. De kan lykkes for visst ser den bra ut! Salgstart i Norge i sommer.