Av David K Andersen
Foto: David K Andersen |
Rallycross på vinterføre er noe vi strengt tatt ikke har sett mye til siden 70-tallet, men i dag gikk den første av fire runder i RallyX on Ice av stabelen på Höljesbanen i Sverige. 14 Supercar Lites stilte til start i hovedklassen, mens et knippe historiske doninger med tilhørende kjendiser bak rattene sto for support mellom heatene.
For vår del var det selvfølgelig mest spenning knyttet til Thomas Holmen som gjorde sin rallycrossdebut i dette løpet. Som dere kanskje har fått med, er Thomas et stort talent i norsk bilsport, vi skal følge ham gjennom sesongen her på Bil og Motorbloggen.
Foto: David K Andersen |
På forhånd hadde 15 år gamle Holmen, som kjører for KNA Solør Motorsport, gjort èn test med den nye bilen, så forventingene lå mest på å få erfaring og ikke så mye på hvor godt han kom til å henge med. De forventingene ble imidlertid glemt idet startskuddet i første heat gikk.
Thomas tok starten og satset meget friskt. Det ble andreplasser i både første og andre omgang – helt utrolig da konkurrentene er førere som Andreas Bakkerud med en VM-seier i Supercars fra 2014 og Richard Göransson med lang merittliste fra svensk og internasjonal racing.
Foto: David K Andersen |
I tredje omgang ble det hard fight som til slutt endte med brutt heat for Thomas, men det holdt til semi-finale. I den kom han ut sist, men fightet etter hvert med rallyesset Thomas Rådstrøm om tredjeplassen. Det gikk akkurat ikke, men Thomas var super fornøyd med løpet. Det var vi og publikum også – satsingen var noe av det tøffere vi har sett på en stund. Nå lades det opp til neste runde som går allerede neste helg i forbindelse med WRC-runden i Sverige.
«Overlykkelig!» svarte Thomas da vi spurte om han var fornøyd med dagen. Foto: David K Andersen |
Ellers var det først og fremst Richard Göransson som stakk seg frem i de innledende omgangene. I semi-finalen tok han andreplass og slik ble det i finalen også. I stedet var det Sebastian Eriksson som gjennom både semifinaler og i selve finale virkelig imponerte og til slutt vant løpet. En velfortjent seier etter hard satsing med full attack og publikumsvennlig kjørestil. For øvrig en positiv observasjon – på isføre var det liten tvil om at bred kjørestil for en gangs skyld også var den raskeste kjørestilen.
Sebastian Eriksson Foto: David K Andersen |
Joni Wiman tok tredjeplassen mens de to andre nordmennene, Andreas Bakkerud og Joachim Hvaal, røk ut i semi-finalene.
Joni Wiman Foto: David K Andersen |
Blant de historiske bilene, ble som forventet Stian Hafsengen i Glomma Papp Ford RS200en, raskeste mann. Petter Solberg var nest raskest, men i finalen kom Olle Arnesson med sin Audi Quattro raskere ut fra start, og Petter kom seg aldri forbi på den relativt smale banen. Han var imidlertid opplagt raskere, og vi mistenker at Petters meget strøkne Ford Escort Mk II rallybil som skal i ilden igjen neste helg i Rally Sweden, ble spart til dette fremfor for å knuffe seg frem forbi Audien. For øvrig imponerte legenden Stig Blomqvist stort i sin Ford Falcon fra 60-tallet, han matchet tidene til Stig Olov Walfridsson i Volvo 240.
Løpet ga virkelig mersmak for både deltakere og de rundt 2500 tilskuerne som hadde funnet veien til Höljes. Vi følger spent med neste helg da det skal kjøres på Färjestadtravet i Karlstad.
Petter Solberg i sin velpreparerte Escort Foto: David K Andersen |
Stig Blomqvist, Ford Falcon Foto: David K Andersen |
Stian Hafsengen, Ford RS200 Foto: David K Andersen |