Hjem Nyheter Nyheter: Ferrari 488 GTB

Nyheter: Ferrari 488 GTB

Av Vegar Bjørge
Foto: Ferrari


Når Ferrari kommer med en ny modell så er det en verdensnyhet. Slik har det alltid vært og kommer alltid til å være. Så når Ferrari skal erstatte utgående 458 Italia har de lagt seg ekstra i selen. 458 var tilnærmet en perfekt sportsbil og racerbil. Den vant sin klasse i WEC og også vunnet sin klasse de 2 siste årene i LeMans 24-timers løp. Derfor vil 488 GTB kanskje bli verdens beste superbil, fordi den også er noen hakk bedre enn 458 Italia.

La oss gå noen år tilbake i tid for å få med oss litt av historien bak Ferraris gentlemanracer. Det startet for 40 år siden med 308 GTB. Denne var ekstremt vellykket og tok opp arven etter 308 GT4 Dino. Etterhvert vokste motoren og 308 ble til 328. Så kom 348, 355, 360 og 430 før 458 så dagens lys i 2009. Mye har skjedd på disse årene og skjønnhet har etterhvert blitt råhet. Ikke alle modellene er like vellykkede, men de har blitt råere og råere. Det som også før var overkommelig for de velstående er nå blitt tilgjengelig for kun de aller rikeste.

De tekniske dataene forteller om effekt på 670 hk og 760 nm. 0,8 sek opp til 2000 omdreininger og 3 sekunder opp til 100 km/t. 200 km/t er nådd på 8,3 sekunder. Den potensielle toppfarten er 330 km/t. En runde rundt Ferraris testbane Fiorano går unna på 1,23. Dette er tall langt bedre enn utgående 458 Italia. Ferrari lover likevel en kjørbar bil for alle. Her er det hjelpemidler som holder deg på banen selv om du skulle gå litt utenfor dine egne grenser. Aktivt aerodynamikk gir et perfekt grep med 50% bedre marktrykk,  i tillegg til at aerodynamikken er med på å gjøre forbruket lavere. Akkurat som det er så viktig i en slik type bil. Motoren er også redusert fra 4,5 liter i 458 til 3,9 liter i 488. For å få effekten så høyt som ønsket måtte man ta del av en turbo. Dette er ikke veldig vanlig hos Ferrari men de lover at kundene ikke blir skuffet over kraftopplevelsen i bilen. Vektfordelingen er 46,5/53,5 foran/bak og skal være tilnærmet perfekt for raske rundetider og god handling.

488 GTB er vakker å se på og jeg personlig har fått en ny favoritt hos Ferrari. Fra før inneholder listen min 328 GTS, 288 GTO og 400 Superamerica. 488 GTB har fått en hissig front med store luftinntak over den justerbare frontspoileren. Led-lysene kjenner man igjen og er ganske like 458. Bakover har hoftene blitt enda bredere med luftinntak over hjulene for kjøling av motor og bremser. Det vakreste med hele bilen er bakenden med de lekre lyktene og doble eksospottene i midten under en aktiv vinge. Pris på herligheten får vi ikke før Geneveutstillingen i mars.