Av David K Andersen (Foto, Toyota)
I Norge er vi mest opptatt av elbilene våre. Som de fleste vet, er det imidlertid relativt stort sprik mellom hvilke teknologier de ulike bilprodusentene har mest tro på for fremtiden. Noen satser bare på de konvensjonelle elbilene, noen har mest tro på ladehybriden, mens andre regner med at hydrogen er drivstoffet for fremtiden.
Sistnevnte er utvilsomt det beste alternativet på lang sikt. En hydrogenbil er strengt tatt en elbil, forskjellen er at den får energien via brenselcelle fra hydrogen og ikke «vanlig» elektrisitet. Utfordringen er selve fyllingen av hydrogen på bilen. Det foregår ikke som samme måte som fylling av bensin eller diesel i og med at det hele skjer under kraftig trykk. Dermed kreves ganske store investeringer i utbygging av tanksteder.
Det tar altså tid og penger for å få fart på hydrogenbil-markedet, ikke alle produsenter er villige til å gjøre de helt store investeringene riktig ennå – det tar tid før avkastningen kommer. Toyota er en av få som virkelig satser stort, og er kanskje den som har kommet lengst. Før jul presenterte de sin Mirai i Japan, den vil bli lansert i Europa i september i år. Bilen har Toyotas egenutviklede brenselcelle TFCS (Toyota Fuel Cell System), leverer 155 hestekrefter og skal i følge Toyota har svært gode kjøreegenskaper blant annet takket være uvanlig lavt tyngdepunkt.
I går, under Consumer Electronics Show i Las Vegas, overrasket Toyota da de kom med nyheten om at over 5 600 patenter knyttet til brenselceller og andre relaterte teknologier frigis for bruk av konkurrerende merker som ønsker å satse på hydrogendrift. Det er snakk om teknologier og løsninger knyttet til alt fra rent tekniske design og lagring i høytrykkstanker, til software for styring av teknologien i bilene og produksjon, distribusjon og infrastruktur.
Vise-President i Toyota USA, Bob Carter, forklarer frigivelsen og sier at «Hos Toyota har vi troen på at når gode ideer deles, kan store ting skje». Han fortsetter med å fortelle at den første generasjonen hydrogenbiler som vil bli lansert de neste fem årene, vil være kritiske for fremtiden og krever et ukonvensjonelt og åpent samarbeid mellom bilprodusenter, stater, forskere og energileverandører. Å gjøre det på denne måten vil gjøre hydrogenbilen til en realitet for mange, raskere og rimeligere.
Patentene vil bli tilgjengelige for bilprodusenter og andre selskaper knyttet til bransjen.
Ser vi tilbake på hva Toyota har fått til med hybridbilene sine, vet vi at da de først satser på noe, har de en uvanlig evne til gjennomføring. Det er ingen grunn til å tro noe annet da det kommer til hydrogen. Vi følger spent med på hva de neste årene bringer.