Hjem Klassikere Bil og Motorbloggens julekalender 17. Desember: Audi A2

Bil og Motorbloggens julekalender 17. Desember: Audi A2

Av Vegar Bjørge

Vi har kommet en luke videre i vår julekalender, og til 8. plass på salgslista. Det er slik at de 8 mest solgte merkene i Norge står for mer enn 60 % av salget. Selv om dette er populære merker med modeller det norske folk foretrekker, finner vi noen flopper her også. I dag har vi kommet til Audi, som opplever en nedgang i år. Det kan ha en sammenheng med fornyelser av en del modeller i premiumsegmentet. Dessverre er få av disse modellene fra Audi, men en ny A4 er ikke langt unna. I tillegg vil Audi sin plug-in A3 virke inn på salget i 2015, så de går kanskje lysere tider i møte.

Som nevnt er Audi en populær bil og det har de vært det lenge. Det er forståelig, de bygger veldig bra biler med en god design. I tillegg er de langt fremme med ny teknikk. Det er ikke så lett å finne noen biler som har vært en regelrett fiasko, men det er kanskje en som peker seg klart ut. Vi var innom siste generasjon Audi 80. En lite spennende modell, men med et bra salg og god kvalitet. Den droppes, og vi diskuterer litt A6 2,5 TDi V6 fra årtusenskiftet som det var mye motorproblemer og forstillingskluss med. Likevel er dette en bil som var veldig bra på alt annet og Audi solgte mye av den i en lang periode. Første generasjon TT var også en vinglete skapning som egentlig hadde for mye Golf 4 teknikk under skallet. Ingen ekte sportsbil bygges slik, men likevel var det det der med popularitet. TT lever fortsatt og har vært en stor suksess.

Vi kom til slutt frem til A2. En bil som skulle vise hva Audi kunne da de forsøkte seg med aluminiumskarosseri i småbilklassen. Mercedes hadde suksess med A-klasse og Audi ville også ta en del av det segmentet. 174 000 biler ble produsert mellom 1999 og 2005, og selv om det var et læringsprosjekt, ble småbilen lagt ned før det var tenkt. Hva gikk galt? Det var en dyr bil. Tanken var vel den at det skal koste litt ekstra å kjøre Audi, og særlig når den har det siste innen teknikk. Modellen med 1,2 TDi motor gikk på 0,3 liter på mila og var en liten sensasjon. Fra den 3-sylindra motoren fikk man ut 64 hk, lite imponerende, men dreiemomentet var på utrolige 195 nm ved 2200 omdreininger. Bilen var kort, bare 382 cm lang, bredden var smale 168 cm og dette førte til at den bare ble registrert for 4 personer. I tillegg droppet Audi servo, fjernbetjent sentrallås, nedfellbart baksete og klimaanlegg på standard utstyrslista. Alt for å få den til å bruke så lite drivstoff som mulig. Dette var også en av grunnene til at den ble en flopp. For dyr og med for lite utstyr. Audi lot det gå lang tid før de igjen startet et småbilprosjekt. I dag har de A1 og det virker som de lærte av sine feil.

Vegar mener: Audi har klart å bygge opp sitt varemerke som et av de beste premiummerkene i verden. Før så var de et merke ikke mye bedre enn Ford, Opel, Mazda, Toyota og Volkswagen, men nå er de på linje med Mercedes, BMW og Jaguar. Det har vært en rivende utvikling på bare 20 år. Merkbar forandring ble det da de kom med sin A8, som hadde aluminiumskarosseri og ikke veide stort mer enn Audi 100/A6. I dag bygger de også opp under entusiastenes krav og kommer med både S-modeller og RS-modeller i så og si alle segmenter. A2 fikk ikke S- eller RS-merke i bakenden. Den levde kanskje for kort tid til det. Likevel tror jeg dette blir en fremtidens klassiker og modellen er helt klart vært å ta vare på. A2 er faktisk en av Bil og Motorbloggens favoritter i småbilsegmentet.

David mener: A2 er en av mine absolutte Audi-favoritter og jeg er ikke enig med min kollega Vegar her da han bruker ordene flopp og lære av sine feil. At A2 ikke ble noen suksess er jeg selvfølgelig med på. Man hadde nok ikke bare ønsket bedre salg, men også suksess i form av opprettelsen av et nytt segment for kompakte og tekniske avanserte biler med høy status, spesielt design, minst mulig miljøpåvirkning og høy kjøreglede. Slik ble det jo ikke, A2 fikk aldri noen åndelig arvtaker. Jeg liker jo biler som er annerledes og nytenkende – etterfølgeren A1 er slik sett sjanseløs mot A2.
Med sin lave vekt og interessante konsept, husker jeg A2 fikk til dels meget gode omtaler da den kom. Biljournalistene hadde litt å plukke på, men totalt sett var de veldig glad i bilen. Da A2 først kom på markedet var ikke Audi helt der de er i dag i forhold til kjøreglede så A2 skåret ekstra poeng på sin lettbenthet.
En eller annen gang skal jeg eie en A2, men de har holdt seg utrolig i pris mot andre småbiler. Kanskje tiden snart er inne. Det må selvfølgelig bli en 1.6 FSI og jeg ser Finn.no har en til salgs!