Av Vegar Bjørge
Vi har kommet til luke 15 i vår julekalender og der finner vi Mercedes. De innehar 10. plassen på årets salgsstatistikk, og før året er omme kan de ha karret seg opp til en 9. plass. Mercedes har økt salget i år med over 7,5 % takket være flere nye modeller, og da særlig nye C-klasse. Mercedes har i tillegg et godt sortiment og er nå representert i nesten alle segmenter.
Et merke som Mercedes står for kvalitet og luksus. For noen tiår siden var de nesten alene om å tilby dette, og da var det visstnok slik at Mercedes først bygde bilen for så å finne prisen til slutt. Nå er det nok slik at prisen er satt før de begynner å planlegge modellen. Slik er det når konkurrentene også lager gode modeller til en hyggelig pris.
For å finne dagens bil i kalenderen må vi diskutere litt. Det skal som kjent være en modell som har pekt seg ut på en litt negativ måte. Det var i grunnen ikke så vanskelig å finne et par modeller å diskutere, men jeg og David var enige om at de var ikke direkte dårlige. Nei, den ene var faktisk veldig bra og klasseledende på noen områder. Vi snakker om Mercedes E-klasse eller W210 på Mercedes språk. Den har hatt sine rustproblemer, men det er også stort sett alt. Jeg var så heldig å få prøve en E320 med automat i sommer. Det var en 2003 modell og den hadde gått noe over 100 000 km. Denne vognen var fantastisk og er nok hovedgrunnen til at W210 blir droppet som fiaskobil. Mercedes lagde virkelig en kjempegod bil som du nå kan gjøre fantastiske kjøp på.
Vekk fra konsumentrådgivning og inn på hva denne julekalenderen skal handle om. Har noen tippet hvilken bil det ble? Det kan vel hende du har skjønt det…. Veltepetter lar vi få den tvilsomme æren av å være Mercedes sin kalenderbil. Første generasjon av Mercedes A-klasse var våget og djerv i formgivningen og hadde god plass for 4 voksne. Dette var Mercedes sitt inntog i småbilklassen, og de håpet de kunne ta noen av kundene fra Golf, Astra, Corolla og Focus. Dessverre klarte noen biltestere fra vårt naboland og velte bilen i en unnamanøver de kaller elgtest. Dette førte selvfølgelig til at modellen måtte få noen oppgraderinger på både understell og sikkerhetsutstyr. Med oppgradert fjæring, ESP og sitt doble gulv, ble denne bilen en av de sikreste i klassen, men skaden var skjedd. Testene fra den tiden forteller om en komfortabel og romslig bil som mangler litt sportslighet. Utseendet har også sine mangler om du spør meg. Bilen solgte godt og fant over 1 million kjøpere. Godt gjort, men like fult dagens flopp på Bil og Motorbloggen.
Vegar mener: For de som har fulgt Bil og Motorbloggen så vet dere at vi er ganske glad i Mercedes. Jeg har kjørt nye C-klassen og ga den skussmålet best i klassen. Jeg har også kjørt siste utgave av A-klasse. Den mener jeg er en av de morsomste bilene i klassen. Med en 120 hk 1,6 liters maskin og AMG-pakke, i tillegg til Mercedes sin dobbel-clutch kasse, hadde jeg min morsomste testhelg på mange måneder. Derfor er det med beundring jeg ser på jobben Mercedes har gjort med sin småtass. Den har gått fra å være en middelmådighet til å bli topp Mercedes-klasse som ikke står tilbake for noen av konkurrentene.
David mener: Den elgtesten må ha vært surt for Mercedes. Her turte de å stikke seg ut og satse på noe helt nytt, og så kommer dette. Jeg sier ikke dette med ironi, men ren medfølelse. Har alltid hatt stor respekt for de som prøve noe nytt, de som tør å satse på noe ukjent. Det er de som bringer utviklingen videre, ikke de som kopierer det alle andre gjør. Uansett: Slik gikk det, og med dagens A-klasse er førsteutgavens tankegang borte. Kjøreglede og design er det som teller i dag, ikke praktiske biler med fleksible løsninger.
Kjørte den første A-klassen litt da den var ny. Husker jeg syntes det var en veldig spennende bil. Samtidig var ikke kjøreopplevelsen særlig spesiell. Da liker jeg andre generasjon bedre. Der kan du få en rimelig og økonomisk småbil som både er praktisk og veldig fin å kjøre sammenliknet med konkurrenter fra ikke-premiummerker til samme pris på bruktmarkedet.