Hjem Nyheter Nyheter: Ford S-Max

Nyheter: Ford S-Max

Av David K Andersen

Ford S-Max har vært med noen år og nå kommer en helt ny modell. Den utgående er antakelig, vi snakker min mening nå, den beste flerbruksbilen hittil. Ser du bort fra overfloden av sølvfarget plast har det vært vanskelig å finne noe å utsette på S-Max. Utrolige kjøreegenskaper men likevel fin komfort, temmelig tidløst design som ikke blir for buss-aktig og god plass og fleksibilitet. Så har den også vært markedsleder og tidvis en av ytterst få flerbruksbiler som har klart å gjøre seg bemerket på salgsstatistikken.

 Den nye bilen er på plass til neste år og ifølge Ford holder den seg tro til forgjengerens konsept med godt design, kjøreglede og avanserte funksjoner uten å miste plass, fleksibilitet eller effektivitet. Fords Stephen Odell sier bilen siktes inn mot folk som trenger plass og fleksibilitet men ikke ser for seg en typisk familiebil. Nå lurer vel ingen på om dette er en sportsbil eller en familiebil, men holder kjøreegenskapene hva som utloves og som vi er blitt vant til fra Ford, burde S-Max fortsette å være en bil for de som liker å kjøre.

Ford kommer med mange del helt nye løsninger i S-Max. Her er de viktigste:

  • Adaptiv styring. Endrer utveksling med hastigheten, få omdreininger på parkeringsplassen og motsatt kombinert med god fart skal gjøre bilen mer lettkjørt og gi mer kjøreglede.
  • Ny multilink bakstilling i aluminium optimalisert for kjøreglede og bedre komfort, spesielt for baksetepassasjerene.
  • Firehjulsdrift. For første gang på S-Max. Snakker vi Norgesbil?
  • «Torque Steer Compensation» og «Active Nibble Compensation» fjerner uønskede vibrasjoner og feedback fra styring og chassis.
  • Diesel: 120, 150 og 180hk med manuell eller twinclutch-automat.
  • Bensin: 160hk 1,5 turbo (ny motor) og 2-liter på 240hk.
  • «Curve Control» og «Roll Stability Controll» justerer dreiemoment og bremser for å gi sjåføren bedre kontroll med bilen i vanskelige situasjoner, en del av antisladdsystemet.
  • MyKey: Har du en gassglad arving som liker å låne bil, kan legge inn begrensinger på hastighet, volum på stereoen, startnekt uten at belter er på, med mer i unge lovendes bilnøkkel.
  • 10-tommers skjerm med ulike skjermbilder, blant annet analoge klokker for speedometer og turteller i kombinasjon med 8-tommers infotainmentskjerm i midten. SYNC 2: Ny generasjon infotainment med mobilintegrasjon og talestyring.
  • Automatisk lukeparkering som også kjører bilen ut av en trang parkeringsluke.
  • «Cross Traffic Alert»: Sensorer bak bilen oppdager og varsler dersom biler er på vei til å krysse bak deg da du skal rygge ut av ei luke. Smart!
  • To kameraer i fronten av bilen gir 180 graders sikt, smart da du for eksempel skal ut av en trang bygård og ikke ser om det kommer fotgjengere eller trafikk.
  • Trafikkskiltleseren kan programmeres til å samarbeide med hastighets-sperre slik at du ikke kan kjøre for fort, alternativt ikke kan kjøre altfor fort i forhold til fartsgrensen.
  • Autobrems ved fare for kollisjon.
  • Helt ny lysteknologi med adaptive frontlys.
  • Automatisk fjernlys som leser møtende kjøretøy og kjøretøy man tar igjen. Det nye er at i stedet for å slå ned på nærlys tilpasses i stedet fjernlyset til omstendighetene.
  • Easy-fold av andre og tredje seterad fra et kontrollpanel.
  • Ett-håndsgrep for tilgang til tredjeraden.
  • Multi-Contour seter med massasje.
  • Elektrisk justerbart ratt med varme.
  • 32 ulike kombinasjoner av sete/lasterom.

Puh! Her var det mye, og jeg merker at dette blir veldig spennende. Vi har ventet på store nyheter fra Ford og nå kommer det mye på en gang.

Alle finesser og utstyr til tross, jeg er kanskje mest spent på hvordan nye S-Max og Mondeo er å kjøre. Enbil-strategien hvor samme modell skal selges over hele verden gjør det interessant å se om Ford har klart å holde på sin suverene kjøreglede/komfort-kombo.