Hjem Klassikere Auksjoner: RM Auctions starter høsten i London

Auksjoner: RM Auctions starter høsten i London

Av Vegar Bjørge

Etter flere store auksjoner med flere objekter til overdimensjonerte priser, kommer det nå en auksjon i London hvor det går å få biler til under 1 million kroner. Ingen bil i London kommer til å bli så dyr som Ferrari 250 GTO og det skal litt til for de helt høye priser i London. Det er faktisk helt greit og det gjør også auksjonen mer interessant for oss dødelige. Fortsatt er drømmeobjektene dyre og vi kommer nok ikke unna at dette er for de med tykk lommebok. Likevel er det godt å drømme seg bort så vi går igjennom lista og gir dere de mest interessante objektene her. Jeg har valgt de jeg liker, så selvfølgelig anbefaler jeg dere også en tur innom auksjonens hjemmeside for flere objekter.

Vi starter med en Ferrari 330 GT. Dette er en modell som fortsatt går å få for en ganske grei sum og om man skal regne med fortsatt prisstigning på Ferrari, så er nok denne modellen smart å gå for. Bilen er en         67 m Ferrari 330 GT 2+2 med matching numbers, Ferrari classic sertifisert, AC, AM/FM radio, elektriske vinduer og servostyring, noe som er uvanlig på denne modellen. Motoren er en 3967 ccm V12 på 300 hk og var noe av det raskeste du kunne få på 60-tallet om du skulle ha plass til noen passasjerer. Prisen er estimert til £175 000 – £215 000. Dyrt for de fleste men en god investering for den som tørr.

For den mindre vågale er det to andre Ferrarier som kan være aktuelle. Denne 400i Automatic fra 1982 er forventet solgt mellom £15 000 – £20 000. Nei, det er ikke noe restaureringsobjekt selv om prisen ikke er høyere enn en godt brukt Ford Focus. Bilen er av fineste sort og billigere enn dette blir det ikke.

Denne Ferrari Mondial fra 1991 har kun hatt 1 eier fra den var ny og har bare gått 3037 km. Dette er en modell som foreløpig ikke er særlig populær hos Ferrari-entusiastene, men med en pris på £20 000 – £25 000 kan ikke dette heller være særlig dumt kjøp. Begge disse bilene er 2+2 setere og man kan altså ha med seg litt flere enn bare kjæresten i bilen.

For de som har litt mer guts er denne Lancia Aurelia B24 Spyder America til salgs for anslagsvis £520 000 – £620 000, noe som kan virke stivt, men disse bilene har steget jevnt i verdi. Lancia kunne virkelig skape vakre biler før i tiden, noe dette eksemplaret fra 1955 er et bevis på. Med sin V6 på 2,5 liter og 118 bhp var det også den gang en bil for de som likte fart og stil. Det er vemodig å se hvor dette stolte merket nå er på vei under ledelse av Fiat. La oss håpe at de en gang kommer inn på riktig spor igjen og lar Lancia bygge biler som de en gang gjorde.

Jeg er virkelig svak for disse italienske skjønnhetene og derfor tar jeg også med denne Lancia Appia fra 1959. Lancia var forut for sin tid og skapte biler som få andre. Denne er ikke langt unna skjønnhetene som Ferrari produserte, men selvfølgelig var prisen den gang en helt annet. Nå også virker dette som et godt kjøp og RM Auctions regner med at den kommer til å gå for £30 000 – £40 000. Det bør regnes som et funn i dette selskapet. Under panseret får du ikke noen V6, men en V4 på litt over 1000 ccm. Antall hk var beskjedne 53, men bilen var forholdsvis rask selv om det ikke var en racer. Design sto Pinin Farina for.

Lancia sin skjebne er usikker og dessverre ser det ikke så lyst ut for Alfa Romeo heller. Vi har ventet lenge på etterkommeren til populære 159 og ryktene vil ha det til at Giulia ikke kommer før sent 2016, om den da noen gang kommer. Giulia har vært et navn Alfa Romeo har brukt flittig. Dette var mellomklassemodellen til italienerne og den konkurrerte med modeller som Opel Ascona og Ford Cortina. Jeg vet hva jeg ville hatt som firmabil om jeg var selger på 60-tallet. Denne Giulia Sprint GTA er fra 1965 og har racinghistorie, noe som gjør at prisen blir høy. Den har en R4 på 1,6 liter og 170 bhp. Ganske heftig den gang og kanskje noe av det morsomst man da kunne kjøre på 4 hjul rundt en bane. Fortsatt vil smilet sitte løst for den som tørr å ta dyrgrippen ut på en liten dans rundt en racerbane. Forventet pris er ganske heftige £140 000 – £160 000.

Ford Cortina Lotus MK2 fra 1969 sier ikke jeg nei takk til. Denne er i en uvanlig brun farge og har hatt kun 2 eiere. 1 av de var Colin Chapman og dette drar selvfølgelig prisen noe opp. Likevel er estimatet folkelige £40 000 – £60 000. Motoren på 1,6 liter yter respektable 109 bhp og har bare gått 24000 miles.

1973 m. Renault Alpine A110 V85 gjort klar for historisk rally og for den som ønsker å kjøre Rally Monte Carlo Historique, finnes det knapt noen bedre. Prisen er heller ikke så ille. Du må regne med å betale ca.       £40 000 – £50 000.

Peugeot 205 var en populær bil på 80-tallet og selvfølgelig ønsket franskmennene å kjøre rally med den. Da ble den håret opp med mittmotor og 4-hjulstrekk og selvfølgelig en hel del mer hestekrefter enn originale 200. Dette var antallet som gatebilene fikk, og det måtte bygges 200 slike for å få lov å kjøre rally med de. Gruppe B ble ingen suksess i rally etter en del stygge ulykker med disse bilene. Denne 205 T16 fra 1984 har bare gått 1700 km og er som ny både utvendig og innvendig. Nypris var den gang ikke så langt unna prisestimat i dag. Du må regne med å punge ut mellom £60 000 – £95 000.

Denne 1991m Jaguar XJR-15 gateregistrerte Gruppe C-raceren ble det bare bygget 27 eksemplarer av og er ganske lik racerbilen i teknikk og spesifikasjoner. Dette gir den mer enn superbilprestanda og er fortsatt noe av det raskeste man kan få registrert på veien. Nå er det nok viktigere at dette er en historisk racerbil for Jaguar som vant World Sportscar Championship 1987, 1988, 1991 med denne bilen. Tom Walkinshaw hjalp Jaguar med prosjektet og var en viktig bidragsyter til at det ble en suksess. V12 motoren på 6,0 liter yter 450 hk, som selvfølgelig ble til 700 – 800 hk i raceversjon. Prisestimatet er £180 000 – £250 000. Mindre enn en spartansk utstyrt hytte på Hafjell. Løp og kjøp!

Engelsk eleganse på sitt beste. En 1952 Aston Martin DB2 Vantage Drophead Coupe. Kun bygget i 98 eksemplarer vil denne nok være en av de bedre av de som er igjen. Prisestimatet er på                      
£205 000- £235 000.

Klassiske Porsche 911 stiger i pris og det er ikke lenger lett å skaffe seg et godt eksemplar for en billig penge. Denne 1974 Carrera 2,7 MFI Coupe er et bevis på det. Et sted mellom £130 000 – £175 000 kan selgeren forvente seg å få for bilen sin. Noe stivt vil nå jeg mene.

                                                                                                                     
Bentley Continental GTZ Zagato fra 2006 er en moderne klassiker. Denne ble det bare bygget 9 eksemplarer av og selv om prisen er ganske stiv nå vil den nok stige ettersom tiden går. Dette er en god investering for de som har over £250 000, for det er det minste prisanslag RM har for denne bilen.

Dette er ingen moderne klassiker, en 1920 Bugatti Type 23 med 50 hk under panseret. Dette var bra for den tiden og den gikk som et olja lyn bortover veien. Prisen for sjarmtrollet er £285 000 – £330 000. Er det noen bil som kommer til å gå for en del mer enn estimatet, så tipper jeg at det er denne. Bugatti har ligget litt brakk en stund når det gjelder priser og jeg finner denne prisen som noe lav på et så spennende objekt. Vi får svaret 8. september.

Prisene er høye på klassiske biler og som jeg har skrevet om før, er det spennende å se om de forsatt vil stige i den takt de har gjort. Jeg tviler på dette og ber deg også tenke deg godt om når du bruker kjært oppsparte midler til å kjøpe en slik bil. Er det for deg en hobby vil jeg anbefale kjøp av gammel bil og selvfølgelig ta deg tid til både kjøre den og vise den frem på treff. Er det en investering, skal du ha det i bakhodet at prisene er nå veldig høye og ser gunstige ut i mange tilfeller. Denne Ferrari 250 GT Berlinetta Competizione «Tour de France» by Scaglietti vil være denne auksjons dyreste bil. Dette er et investeringsobjekt som samlere eller spekulanter kjøper. Spekulantene har blitt mange og dette driver prisene i været. Denne bilen må du regne med å betale opp mot 50 000 0000 norske kroner for. Ikke noe jeg vurderer…..

Jeg kommer med mer auksjonsnyheter og selvfølgelig skal du få resultater fra RM Auksjons London salg den 8. september. Det er bare å følge med på bloggen vår og på vår facebookside.

vegar@bilogmotorbloggen.no