Av David K Andersen
Land Rover har holdt på med utvidelser av modellprogrammet i mange år nå. Tanken har selvfølgelig vært å utnytte de velkjente varemerkene Land Rover og Range Rover best mulig. Stort sett har det vært suksess, først med Range Rover Sport og i nyere tid med Evoque. Freelander har imidlertid ikke helt klart å trykke på de rette knappene. I alle fall ikke i første generasjon. Du husker den eller? Du fikk den til å begynne med bare med Rover K-motoren, en 1800 bensin. Ikke den beste starten på et SUV-prosjekt. Jeg husker jeg prøvde den da den kom og ble blant annet negativt imponert over verdens kanskje aller høyeste sittestilling. Riktignok var veiegenskaper og offroad-dugligheten bra, men det holdt liksom ikke. Neste generasjon var og er en mye bedre bil, men den har kanskje ikke helt klart å løfte seg til det premiumstedet Land Rover ønsker å være.
Nå er det slutt med den saken, for Freelander vil etter hvert legges ned. Her er erstatteren: Land Rover Sport. Den er større, mer premium og ser fantastisk ut! Faktisk synes jeg selv det er langt mellom SUVer med så bra design.
Under panseret finner vi en toliters bensinturbo med 240hk og 340nm koblet til en nitrinns automatkasse. Høres ut som en svært fin drivlinje. Mer aktuelt for oss blir nok likevel 2,2-liters diesel på enten 150 eller 190hk. Det imponerende med disse er at begge to har hele 420nm tilgjengelig.
Offroadegenskapene forventes selvfølgelig å være gode for klassen. Likeså veiegenskapene som på engelsk vis burde være topp både med tanke på sport og komfort.
Her blir det også mer luksus, blant annet med et avansert head-up display. Og massevis av plass. Land Rover sier den har 5+2 seter. Altså tre rader, hvorav den midterste kan skyves frem og tilbake etter behov. Med den tredje raden nedfelt, tar bagasjerommet voldsomme 981 liter!