Av David K Andersen
Her er helt nye Skoda Fabia. Designsjef Jozef Kaban sier de har lagt mye mer vekt på «emotion» i denne nye modellen, dog uten at det går ut over de praktiske egenskapene. Du kan jo selv bestemme hvor enig du er i det, men den har i alle fall mer distinkte linjer enn den utgående modellen. Om de er bedre eller ikke er ikke godt å si, det er i alle lett å kjenne igjen trekk fra Rapid. Mens den forrige modellen var noe høyreist i fremtoningen, har denne blitt lavere og «fetere». Det er uansett sjelden feil.
Det mest spennende er kanskje den nye 1,4-liters dieselmotoren på 75 eller 105hk som erstatter 1,6-literen. Bensinmotorene kjenner vi igjen fra tidligere: 1-liters treer uten turbo som vi antakelig ikke ser på det norske markedet, og 1,2-liters turbofirere på opp til 110hk. Skoda lover ellers at forbruket er senket med opp til 17% mot utgående modell. Green-line versjonen skal gå på 0,31 og slippe ut 86 g/km. Det er imponerende. Bilen er MQB-basert og skal ha en tørrvekt 980kg.