Av David K Andersen og Vegar Bjørge
Denne uken har det blant annet vært fokus på Honda her på Bil og Motorbloggen, med test av den nye stasjonsvognutgaven av Civic, Tourer. Vi skal også kikke litt nærmere på nettopp Civic i fredagsnyhetene, men da i en ganske annen form. Alt tyder nemlig på at det tykner til i GTI-klassen det neste året. Nylig har Golf R og Mercedes A45 AMG stjålet overskrifter, og det er noe blant annet Honda har tenkt å endre på. Vi snakker ikke om «vanlige» GTI-biler med drøyt 200 hester her. Dette er klassen over, hvilket i praksis betyr opp mot 300 gamper. Så mye effekt under panseret på slike kompaktbiler betyr voldsomme fartsressurser. Denne uken har Honda Civic Type-R blitt sett i testvirksomhet mot A45 AMG på tyske bakveier. Det ser vel sitt om hva slags mål Honda har for denne bilen da den testes mot en firehjulstrekker på over 350 hk. Civic Type-R beholder nok forhjulstrekken, men det meste annet blir kraftig modifisert. Den har tøffe skjermbreddere for å dekke til bredere sporvidde og store hjul, effektive spoilere, og ikke minst får den Hondas nye 2-liters turbofirer under panseret. Det er ikke oppgitt noen eksakt effekt ennå, annet enn at den vil få over 276 hester. Honda sier også at dette vil bli en bil både for vei og banebruk. I praksis betyr nok det at bilen blir ekstremt hardcore chassismessig. 0-100 forventes å gå på under 6 sekunder. For øvrig florerer det også rykter denne uken om at Honda planlegger en «mini-NSX». Altså en mindre, lettere og billigere midtmotorbil enn kommende NSX. Bilen sies å få samme motor som Civic, men antakelig kombinert med et hybridsystem. Vi ser ikke mange grunner til ikke å bygge en slik bil, bare kjør på dere, Honda!
Bildet er lånt fra www.autoblog.com |
Også Renault, med sine sterke tradisjoner innen hotte kompaktbiler, jobber med en ekstremversjon av sin allerede svært kompetente Megane RS. Den kommer til å hete Megane 275 RS Trophy og som navnet antyder er det snakk om 275 hester. Tradisjonen tro blir det virkelig seriøse saker under skallet da det står Trohpy på bakruta. Bilen er betydelig lettet, den har eksosanlegg fra Akrapovic, justerbare dempere fra Öhlins, Michelin Pilot Sport Cup 2-dekk spesielt utviklet for bilen og limited slip diff som standard. Måler er å banke Nurburgring-rekorden til Seat og ikke minst prøve seg på Civic Type-R som hevder den skal klare ringen på under 8 minutter. En krig i hvem som er raskest i segmentet er ikke noe vi protesterer veldig mot!
BMW presenterte denne uken sine «sommernyheter», hvorpå en av dem faktisk delvis er en konkurrent til Hondaen og Renaulten over. 235i, kommer nemlig med firhjulsdrift. BMWs nye 2-serie, er egentlig 1-serie coupe i andre generasjon. Den følger altså BMWs nye navnestrategi hvor coupeene skal hete 2, 4 eller 6-serie da de er basert på modellene med 1, 3 og 5-serie. 235 har en turboladet rekkesekser på 326 hester og gjør 0-100 på 4,6 sekunder utstyrt med X-drive. BMW kommer også med en Exclusive Edition til 7-serien. Her er det snakk om mer påkostede materialer og nye, eksklusive fargevalg. Kan bestilles til alle 7-serier.
Topp-sjef for VAG-gruppen, Martin Winterkorn, avslørte på Vienna Motor Symposium at de nå jobber med en 10-trinns DSG-kasse. Man kan jo så stille seg spørsmålet; hvor mange gir trenger vi egentlig. Ikke vet vi, men den store fordelen med mange gir, er selvfølgelig at motoren mer av tiden kan jobbe i det turtallsområdet den er mest effektiv i. Altså blir det mindre forbruk og utslipp. Det har vært litt frem og tilbake i ryktestrømmen om kassen bare havner i biler med langsgående motor eller om de også vil brukes i modeller med tverrstilt maskin. Imidlertid er det kanskje naturlig å tro at den først og fremst havner i førstnevnte gruppe, altså de store tunge bilene som for eksempel Tuareg og A8. Vi regner med at det er der behovet for lavere utslipp er størst.
Jaguar E-Type ble veldig populær når den kom i 1961 og har blitt et yndet samleobjekt. Prisene har steget ganske mye den siste tiden og fine eksemplarer går for million beløp. Lettvektsutgaven som kom i 63 er mest ettertraktet og her er det snakk om priser opp mot 5-6 millioner kroner. Det ble bare bygget 12 slike, selv om Jaguar-fabrikken planla 18. De 6 siste chassisnummerene som ikke ble brukt skal nå produseres. Altså lager Jaguar på nytt sin klassiske E-Type selv om det blir i sterkt begrenset produksjon og til ganske høye priser eller hva sies om 1 million pund? Motoren blir den samme 3,8 liters V6 som satt standard i lettvekts E-Typen. Første bilen skal leveres i sommer, og alle bilene er allerede solgt……
Her er en orig. Jaguar E-Type Lightweight i aksjon på Silverstone. |