Av Vegar Bjørge og David K Andersen
Selv om det er påske, skjer det mye på bilfronten denne uken, spesielt på grunn av New York-messen. Her er bilnyhetene fra de siste 7 dagene!
Først ut denne uken er Nissan Murano, en bil vi ikke ser særlig mye av her i Norge. Den har for stor motor og for stort forbruk så den blir for dyr. Modellen er populær i USA, er absolutt pen å se på og nå kommer den i ny utgave. Nissan velger å kjøre ganske lik front på sine SUVer og man kan se en viss likhet med nye Qashqai i Murano. Selvfølgelig ser den kraftigere og tøffere ut for dette er en ekte offroader for bruk på vei. Det her kunne blitt en bil for Norge, for den har blitt romsligere, smartere, lettere og kommer til å gå på mindre drivstoff. En dieselmotor i tillegg ville gjort underverker og vi hadde mest sannsynlig løpt skoa av oss for et eksemplar, men dessverre blir det ikke slik for denne skal bare selges i USA. Motoren er en V6 på 3,6 liter og 264 hk. Den får debut på bilsalongen i New York som åpner i dag.
Store SUVer er populære og Murano kommer sikkert til å selge bra i USA. En annen SUV som nå er klar for fornying er Volkswagen Touareg. 1. generasjon kom i 2002 og modellen som vi nå har, er 4 år gammel. Det vil si at det er klart for en oppfriskning så ikke rynker og andre skavanker er så lett synlige. Fronten blir strammere slik som også bakenden har blitt. Det er nye utforminger på lyktene som gjør underverker. Luftinntak i fronten har også blitt omformet. Innvendig blir det også ommøblert slik at man opplever forandring. Dette er vi alle kjent med og er ikke så annerledes i bilverden enn det er i stua di. Baksetet går nå å flytte 16 cm i lengderetning. Dette vil gi plass til mye bagasje når det er ønskelig eller mye beinplass når det trengs. Diesel-motorene vil være aktuelle i Norge og det er to V6ere på 204 hk eller 258 hk. Forbruket er redusert og nå skal denne store bilen klare en mil på bare 0,66 med den minste motoren. For den som ønsker mer kraft finnes det også en V8-diesel på 340 hk, og om man vil ha hybriddrift, kan man velge Tourag Hybrid som har en samlet effekt på 380 hk. Dette får den fra en V6 bensinmotor på 333 hk og en el-motor på 52 hk. Dreimomentet er solide 582 nm og man skal kunne kjøre på bare el-drift opp til 50 km/t. Bilen kommer til høsten som 2015 modell.
Acura, Hondas Premium-merke, selges ikke her i Europa, men den nye modellen TLX kan likevel være mer interessant for oss enn vi tror. Det er nemlig grunn til å tro at dette er vår neste Accord. Det mest interessante med bilen er at den leveres med en ny 8-trinns twinclutchkasse som også har converter. Det har vi ikke sett før, men vi tipper det vil gi større fleksibilitet i forholdet sport – komfort. I tillegg bringer TLX en gammel 90-talls hit tilbake: Firehjuls-styring. Og nytt nå, er at hvert av bakhjulene kan styres individuelt. Dette lover godt, og vi håper det blir en skikkelig kjøremaskin og at den kommer hit. Designet kunne imidlertid vært noe mer spennende kanskje?
Nye Subaru Outback regnes vel heller ikke til kategorien spennende og nyskapende design, men utvikler i stedet utseendet forsiktig. Og den ser betydelig bedre ut enn utgående modell. Outback er selvfølgelig en høyere og litt røffere versjon av Legacy. Modellene har blitt større, fått mer utstyr, og skal ifølge Subaru bli både mer komfortable og få bedre kjøreegenskaper. Det sies ikke noe om motorer for Europa ennå, men det er naturlig å tro at vi vil finne igjen 2-liters dieselen på 150hk.
I fjor fikk vi ny Chevrolet Corvette. Nå begynner spesialversjonene å komme, og her er Z06 i cabrioletversjon. Den nye Corvetten skal være helt fantastisk, og for første gang i historien har noen europeiske blader kåret den til et bedre kjøp enn Porsche 911. Det sier ganske mye, og vi skal ikke forvente mindre av Z06 med hele 625hk og 7-trinns manuell girkasse.
Land Rover Discovery Vision 0 er ikke bare en forsmak på neste Disco, den representerer en ny designfilosofi ifølge produsenten. Konseptbilen har masse teknologi, blant annet kan den kjøres med fjernkontroll, et knep for å kunne forsere vanskelig terreng bedre. Den har også laserbaserte lys, og en egen laser som leser terrenget foran bilen og kan guide den frem.
Subaru viser Sverre Isachsens nye våpen i Global Rallycross Championship i New York. Bilen vil også komme i en rally-versjon tiltenkt det amerikanske rallymesterskapet.
Vi har tidligere sett et «teaser»-bilde av Kias nye store flerbruksbil Sedona. Her er de offisielle bildene. Sedona er stor, vi snakker hakket over VW Sharan, og den er nok lite aktuell for Norge. Det synes at Peter Schreyer er designsjef, for bilen faller godt inn i Kias nye stil, og vi synes den ser ganske fin ut til å være en bil av denne typen.
Vi avslutter med et par ekte Mopar-maskiner som har fått en skikkelig overhaling. Norske avgifter dreper slike biler, men vi kan jo drømme litt likevel. Dodge Challenger har diverse oppdateringer, blant annet nytt interiør. Den fås i ulike versjoner. Her er Challenger 392 Hemi Scat Pack Shaker, og den som var redd Fiat-eierskap skulle ødelegge Chrysler kan vel sove rimelig godt. Er det ikke litt herlig å tenke på at det fortsatt lages slike biler?
Dodge Charger har også blitt ny. Trenger du et par dører til men likevel vil kjøre muskelbil, har du valget her! Både Challenger og Charger leveres med 6-trinns manuell eller 8-trinns automatkasse. Charger kan i tillegg leveres med firehjulsdrift. Bil og Motorbloggen hadde hatt svært lite imot en Hemi Charger til hverdags!