Av David K Andersen
På Geneve-messen viste forrige uke Porsche sin nye utfordrer til WEC (World Endurance Championship), 919 Hybrid. Bilen skal selvfølgelig også til LeMans, og dette er første gang på en god stund at Porsche igjen stiller med fabrikksteam.
Satsningen, som skjer sammen med Porsches faste dekkleverandør Michelin, er svært interessant. Denne gangen har man tenkt helt nytt, og maksimal energiutnyttelse i alle ledd fremfor bare mest effekt og størst hastighet, har vært viktig. Porsche-sjef Matthias Müller: «I 2014 blir det ikke den raskeste bilen som vinner WEC og LeMans, men den som kommer lengst med en gitt mengde energi. Det er denne utfordringen bilprodusentene må ta. 919 Hybrid er vårt raskeste mobile laboratorium, og er den mest avanserte løpsbilen Porsche noen gang har bygget». Vi må bare istemme i at konstruksjonen er spennende: Bilen har en 2-liters V4 (!) som leverer 500hk ved 9000 omdreininger. Den er igjen koblet til to energigjenvinnings-systemer. Det første systemet gir batteriene strøm gjennom en generator koblet til eksosen, mens det andre er kjent fra hyperbilen for gatebruk, 918. Der fanger en generator opp energi fra bremsene. All energien blir lagret i batterisystemet som igjen gir kraft til den elektriske motoren som er koblet til forhjulene. Dette gjør bilen firehjulsdreven da føreren ønsker det. Ganske smart feks med tanke på LeMans hvor jeg innbiller meg man kan la hybridsystemet lade på de lange strekkene og bruke energien i svingene.
Energieffektivitet er gjennomført i alle ledd, og da ikke minst i dekkene, som er helt nyutviklede av Michelin nettopp for denne bilen. Av de ulike dekkprodusentene er vel Michelin det selskapet som har den sterkeste miljøprofilen gjennom Total Performance-planen som innebærer at hvert eneste dekk skal levere best ytelser på alle områder. Ikke bare grep, men også rullemotstand, vekt, støy osv. Dekket med dimensjonene 31/71-18 ble først utviklet i produsentens simulatorer, før Porsches og Michelins ingeniører og testførere ferdigstilte dekket og den nye bilen i fellesskap. Viktige punkter i utviklingen var luftmotstand og vekt. Det nye dekket er derfor 15% smalere og et sett dekk 8 kilo lettere. Det skjer uten at det går utover livslengde og grep. Og jammen skal de være bra for å takle LMP1-klassen i disse langløpene hvor blant annet den massive downforcen gjør at dekkene ofte må tåle over 3G. Og det uten pause i 24 timer i strekk. Så bra skal dekkene være at ett sett vil tåle fire kjørepass i løp! Det blir spennende å følge med på hvordan det går i årets LeMans og WEC!
Michelin leverer selvfølgelig også dekk til GTE Pro-klassen med blant annet Porsche 911 RSR.
Tidligere i vinter har vi snakket om at nye Honda Civic Type R har årets råeste vinge. Årets råeste bakende må nok imidlertid gå til 911 RSR eller? |