Av Vegar Bjørge
En liten bilprodusent fra USA er i ferd med og bli en stor suksess i Norge. Tesla har produsert en sportsbil og har hittil vært kun for de spesielt interesserte. Nå kommer familiebilene. Først en sedan som kalles Modell S og etterhvert en SUV som de kaller Modell X. Tesla bygger kun biler med høy kvalitet og man kan si at de slår seg inn på Premium markedet. Her skal de konkurere med BMW, Audi, Mercedes, Cadillac, Lexsus m.fl. Egentlig en umulig oppgave men fordelen til Tesla er at den er helt elektrisk, og med en elektrisk motor som overgår alt annet enn det vi har sett før, kan det kanskje la seg gjøre?
Jeg har en fetter som allerede har bestilt seg en Tesla. Han skal ha Modell X. Suven som kan romme 7 personer og har ytelser som en sportsbil. Designet er elegant, kanskje litt kjedelig, men alt annet enn det vi er vant til fra de andre premium-produsentene. Det gjør bilen interessant. De fleste vil ha noe annet enn naboen. Nå er det slik at dette kommer nok til å være en av de mest populære suvene i Norge den nærmeste tiden, og når min fetter har fått sin bil en gang ut i 2015, vil helt sikkert ventelista være meget lang.
Karbonvinge for de som bestiller Performance Pluss pakke. |
Modell S, som også rommer 7 personer, kom til Norge i fjor sommer. Ventelista for denne bilen er også svært lang. Over 1000 personer skrev seg på og betalte inn et depositum og om du bestiller en slik bil nå, får du den en gang langt ut i 2014. Suksessen med Modell S gjør at introduksjonen av Modell X kommer til og bli senere enn først planlagt og derfor blir de første Modell X levert i 2015 i stedet for neste år. Tesla vil ha ut så mange Modell S som mulig og det er selvfølgelig forståelig.
Tesla har fått mye oppmerksomhet selv om de er en liten produsent, og spørsmålet som bør interessere mange nordmenn, særlig de som står på venteliste for kjøp, er om Tesla lever om 5 – 10 år? Selvfølgelig, vil de fleste el-bilfantastene rope. Dette er fremtiden! Alle vil ha slike biler etterhvert. Og det er nok sikkert sant, men de vil etterhvert få tøff konkurranse fra flere større produsenter, som for eksempel BMW, Audi og Mercedes. Volvo har allerede sin plug-in V60 som selger mer enn forventet både her i landet og hos våre naboer i øst. Kan Tesla lykkes?
Styrkene til Tesla er først og fremst batteripakken. Den er meget bra og gir høy effekt, lang drift og hurtig lading. Bilen skal gå 40 til 50 mil før den trenger lading. Batteripakken som yter opp til 85 KW gir høy effekt og sportsbil ytelser. I tillegg kan batteriene lades opp mot 80 % innen 1 time og på noen spesielt utvalgte steder, fulladet innen 30 minutter. Kvaliteten er også høy, og den står ikke etter andre premiummerker. En annen viktig styrke er at den kommer i flere utstyrsvariasjoner og du kan få omtrent alt du måtte ønske, bare lommeboka er tykk nok. Det er likevel vanskelig å havne over 900 000 kroner når du kjøper en Tesla Model S. Interessen for Tesla-aksjen er også stor, så det virker som det ikke er så vanskelig å skaffe inn ekstra kapital. Den største styrken til Tesla er at denne el-bilen er moderne og en trend. Det er ikke kipt og si man har en Tesla, og jeg er ganske sikker på at Nissan Leaf-eierne ikke får like mye oppmerksomhet i middagsselskaper som Tesla-eierne. Miljøbilpraten kommer nok til å henge løst i tiden fremover.
Finnes ingen tvil om at Tesla Model S er en premiumbil! |
Svakhetene ligger i at dette er et foreløpig lite merke. Her er de avhengig av at produksjon går knirkefritt og allerede har de fått noen utfordringer på allerede leverte biler. Det her vært branner på noen få biler. Dette kunne knekt en hver, men Tesla ser ut til å klare denne urfordringen. Det å være liten vil også bety at man har få utsalgssteder. Dette er uansett en bil som selges mot en kjøpegruppe som ikke trenger forhandler i nabolaget. Det har også vist seg for Tesla at det holder med noen få utsalgssteder i og rundt de største byene. Driftsikkerhet vet vi også foreløpig lite om, og selv om det ser ganske bra ut foreløpig, kan dette bli et stort problem når Tesla skal spy ut mange flere biler.
Trusler er selvfølgelig konkurrentene. Om Audi, BMW og Mercedes kommer med en konkurrerende el-bil til samme pris og med samme prestanda kan Tesla-eventyret være over. Nei vil nok menigheten si, selv om det er basert på håp fremfor tro. Jeg tror likevel det vil ta noen år før vi får en el-drevet Mercedes E-Klasse med samme prestanda og like bra kjørelengde som Tesla Model S. Det er flere grunner til at det drøyer og den viktigste er at premiummerkene selger som aldri før, selv om de ikke satser like tungt på miljø som enkelte andre merker. En annen trussel som vi i Norge ikke er klar over, er at bilen er dyr. Den konkurrerer mot veldig dyre premiumbiler, mens i Norge kan en Passat fort havne i samme prisklasse som Tesla Model S. Tesla har en lang vei å gå før de får et verdensherredømme og de lever godt på gunstig avgifter i Norge og USA.
Dette er den nye motenøkkelen |
Mulighetene til Tesla er mange og det at de øker sortimentet sitt viser at de skal satse. Det er smart å ha flere ben å stå på og at de kontinuerlig utvikler produktet sitt. Det er også en fordel at det har kommet en «Tesla menighet» som virkelig interesserer seg for bilen sin. Dette kan de bygge sterkt på og merkenavnet Tesla er foreløpig på sterk frammarsj. Jeg vil også tro at Tesla etterhvert havner i en oppkjøpsposisjon hvor store bilkonsern bestemmer seg for å ha Tesla i sin produktportefølje. Mitt tips er Toyota og det begrunner jeg i at de ikke satser på ren el-drift men ønsker å få maks ut av sin hybridteknologi. General Motors er nok også interessert i en fabrikant som Tesla. Nå tror jeg ikke lenger General Motors er en like attraktiv eier som det de var før. Se på hvordan de behandlet Saab, hvordan Opel har blitt misskjøtt de siste årene og hvor lett de legger ned bilmerker( Pontiac, Oldsmobile, Saturn og Holden).
Nå skal jeg til slutt ta med noen linjer om hvorfor Tesla kommer til å lykkes. Model S er bygget på en tilnærmet perfekt måte for de som liker å kjøre bil. Lavt tyngdepunkt og en nesten 50/50 fordeling av vekt foran og bak gjør sitt til at man sammenligner fort med BMW. Da er det også interessant å få med seg at BMW-menigheten er også mer enn interessert i bilen sin, slik som Tesla-menigheten virker å være. Tesla Model S har prestanda som BMW M5, Audi RS6 og Mercedes E63 AMG. Ta også med garantier som ingen andre bilprodusent har. Tesla garanterer batteripakken i 8 år/200 000 km. Kjøper du performence modellen gjelder 8 år/ubegrenset antall km. Det blir spennende når Porsche Cayenne-killeren, Model X kommer!