Av David K Andersen
Aller helst skulle jeg vært i USA, sett bilene, tatt egne bilder og ikke minst prøvd en Singer. Det er nok mindre enkelt å få til, men jeg må bare fortelle om disse bilene likevel. Akkurat nå, for meg, er Singer Porsche den råeste bilen som produseres. Hvis du får spørsmålet om hvilken bil du helst vil ha hvis du kan velge helt uten å tenke på pris, er det ikke lett å svare. Til vanlig ville jeg kanskje sagt Ferrari F40. Eller en Bentley fra 30-tallet kanskje. Men ikke nå lenger, for nå er det Singer som gjelder. Kan bare ikke tenke meg noe råere en dette. Både utseendemessig og kjøremessig.
Singer er et amerikansk firma drevet av en Porschefanatikerperfeksjonist med en tanke om hva som er den perfekte Porsche. Og den bygger de og selger til deg og meg. Av bildene, ser du at dette er noe helt spesielt, men før vi begynner å gå gjennom hva som gjøres med bilene, tenk litt over dette: De bruker over 4000 timer pr bil! Hvem andre gjør det? Ikke mange, men så finnes det heller ikke mange som bygger så fine biler som Singer. Antakelig ingen.
Basen for hver enkelt bil er 911 av type 964, altså den som ble laget fra 1989-1993. Motoren plukkes helt ned og bygges opp igjen etter egen oppskrift utviklet sammen med Cosworth (seriøst ikke sant..). Originalt gir motoren 250hk. Etter at Singer er ferdige med den, yter den 380hk. Sugehester altså, her er det ingen turboer. Girkassaen er en Getrag G50 6-trinnsenhet som plukkes fra hverandre og hvor man erstatter originale drev med egne for å få perfekt tettsteget giring tilpasset motorens effekt og momentkurve. Perverst er vel ordet. Eksosanlegget er egenprodusert i lettvektsmateriale, designet for optimal effekt og faktisk også lave utslipp.
Alle karosserideler plukkes fra hverandre til man står igjen med monocoquen/chassiset. Det sandblåses og påføres rustbeskytter og lakk med høyere kvalitet enn man får på en helt ny Porsche. I tillegg forsterkes det der det er for svakt for å gi bilen optimal stivhet, og det klargjøres for Singers eget karosseri. Ja det stemmer, det ser kanskje ut som en Porsche 911, men Singer har designet om karosseriet for å få perfekte linjer og riktig stance. De brukte flere måneder bare på å designe bakskjermene. Og selvfølgelig er ikke karosseriet i stål, det er i karbonfiber. Egenprodusert til høyeste standard. Bare dørene lages i stål. Alle henglser til dører og panser er laget i aluminium. Bilene leveres også med godkjent bur, kledd i skinn.
Enestående fit and finish for å være en «hjemmelaget bil» |
Hele det elektriske anlegget skiftes ut med et nytt egenutviklet ledningsnett i tråd med moderne standarder. Motorstyrungen fra Motec er utviklet av Cosworth. Alle koblinger er av motorsportstandard og bilen har dataloggingssystem. Lyktene er bi-xenon og leveres av Hella. Selvfølgelig bare til denne bilen.
Hjulopphenget er en videreutvikling av det originale og man finner fullt justerbare Öhlins fjærben i alle hjørner. Styringen på Porsche 964 er regnet for å være en av de mest følsomme og perfekte styringene noen gang levert på en gatebil, så den beholdes uendret. Bremsene kommer fra Brembo.
Interiøret er håndlaget med inspirasjon fra 50- og 60-tallets sportsbiler. Attention to detail som det heter på engelsk er uten sidestykke.
Bilen veier 1200 kg, gjør 0-100 på 3,9 sekunder og sies å være raskere på bane enn 997 GT3! Prisen ligger på rundt 2,5 millioner kroner + norske avgifter…
Hva synes du? Har du blitt en Singer-fan også?