Av Vegar Bjørge
Ny Nissan Qashqai er på trappene og kommer til og bli vist fram av Nissan en av de nærmeste dagene. I Norge har dette vært den desidert viktigste modellen for Nissan i flere år, og selv om utgående modell synger på siste verset, er den fremdeles populær. Den ligger foreløpig på 13. plass over solgte biler i Norge og i oktober ble det solgt 240 eksemplarer, noe som er mer enn VW Passat. Det er ikke bare her til lands den er populær. I Europa ligger den på 8. plass over antall solgte biler, og på verdensbasis er den nr 38. Da er det ikke så rart at det blir interesse når den fornyes. De få bildene som er blitt vist av bilen viser lovende saker. Mye tyder på at den blir mer maskulin i formene og jeg den blir noe større enn utgående modell. Om det blir en +2 versjon vites foreløpig ikke.
Nissan`s globale produktplanlegger, Andy Palmer, lover en mer innovativ bil, både teknisk og visuelt. Teknisk vil den baseres på en helt ny modulær plattform, som skal brukes i alt fra Renault Megane til Nissan X-Trail. Plattformen er også tilpasset hybriddrivlinje og i 2015 kommer Qashqai som Hybrid-versjon. Den vil da bli utstyrt med en 1,2 liters 3-sylindret motor sammen med en el-motor og utslippet vil bli under 50 g CO2 / km. I tillegg vil dagens 1,5dCi og 1,6dCi motorer med 115 og 130 hk være tilgjengelig sammen med 2 bensinmotorer, en 1,2 DIG-T som skal yte 115 hk og en 1,6 DIG-T på 150 hk. Ønsker man seg automat er det foreløpig forbeholdt det største dieselalternativet. Man får da en videreutviklet CVT-kasse som skal gi mykere gange og en mer lik automatkassenes opplevelse, særlig ved hard akslerasjon. Automatkassen kalles X-tronic og man får jo noen viber mot Audi.
Vekten har blitt redusert med opptil 40 kg, selv om bilen både har mer utstyr og er større enn utgående modell. Prisbildet blir omtrent som i dag og man kan altså glede seg til en billig hybridsuv når vi går inn i år 2015. Bilen skal som nå bygges i England og salgspremiere er tidlig 2014 på diesel- og bensinversjonen.