Av David K Andersen
IS er Lexus sitt forsøk på å kapre kunder fra BMW 3-serie, Mercedes C-klasse og Audi A4. Det er altså en kompakt premium-sedan. Mange husker sikkert det første forsøket i denne klassen i 1999 med IS200. Den var nesten som snytt ut av nesen på en E36 3-serie og hadde til og med en 2-liters rekkesekser på 150hk, akkurat som 320i. Jeg hadde noen mil i den bilen da den kom, og den hadde direkte og kule kjøreegenskaper, men motoren eide ikke dreiemoment, og sammenliknet med datidens E46 3-serie, virket den litt enkel og gammeldags. Det fantes en flott 3-liters sekser også, men den ble det ikke solgt mange av her i landet. Neste generasjon kom i 2005 og var en mer voksen bil, dessuten kom den med dieselmotor.
Nå er det imidlertid en splitter ny modell i butikkene, og denne gangen tror jeg Lexus har truffet spikeren på hodet. IS300h er en hybrid med en 2,5-liters bensinfirer og en el-motor. Tilsammen leverer de 223 hestekrefter. Med både bensin og elmotor, pluss batteripakke, blir bilen ganske tung med sine 1680kg, men den klarer sprinten til 100 på 8,2 sek gjennom sin trinnløse girkasse.
Jeg liker utseendet. Ikke like tydelig og ren i linjene som de tyske konkurrentene, men spennende, moderne og definitivt premium. Alle skjønner at dette er noe spesielt og noe veldig annet enn en Avensis eller Mondeo. Den virkelig gode delen begynner imidlertid da man setter seg inn. For en cockpit! Seter, sittestilling og ergonomi er selvfølgelig perfekt, men det er andre ting som gjør susen: Design og kvalitet. Jeg føler det er et landemerke for Lexus, de har endelig klart å skape sin egen stil, helt uten å prøve å være som tyskerne. Det føles som en kombinasjon av superhightechen fra superbilen LFA og klassisk japansk Hi-fi-design ala en superdyr forsterker fra 1995. Fulltreff.
Ute på veien er det komforten som imponerer. Bilen ligger godt på veien og er presis og fin å kjøre på de svingete veiene oppe i Maridalen, men noen ekte entertainer, er den ikke. Til det mangler det for mye på styrefølelse og lekenhet i chassiset. Kanskje ødelegger vekten litt. Veigrepet er imidlertid formidabelt, og alle typer vei kan forseres i høy hastighet. En artig detalj er at stereoanlegget er med på notene i sport+-settingen. Motorlyd fra et eller annet sporty kjøretøy dukker opp i høyttalerne. Det til og med rumler og smeller litt i pottene da man girer mellom de 6 girene som automatisk opprettes i girkassen i dette moduset. Kult, men helt sikkert ikke nok til å gjøre dette til en sportsbil i lengden. Da er det bedre å gå tilbake til komforten. Bilen er nesten lydløs i de fleste hastigheter og fjæringen svelger ujevnheter av alle slag på en fantastisk måte. Dette bidrar i høyeste grad til å gi deg en følelse av å sitte i noe helt spesielt, hvor mye energi har blitt lagt ned på å få deg til å føle deg bra. Premium på sitt beste spør du meg.
Så til det mest spesielle med IS300h: Prisen. Fordi hybrid-teknologien gjør bilen miljøvennlig, passer den utmerket inn i det norske avgiftssystemet. I prislisten starter den på rett over 400 000, men det er en F-Sport med noen tilleggspakker du må ha. Da er vi oppe på rundt 550, litt avhengig av hvilke pakker du velger. Det høres mye ut, men da får du en fantastisk kjøremaskin med vanvittig mye bra utstyr. La meg ramse opp litt, for det er utstyret som er toppen av kaka på denne bilen, og som gjør det så spesiell og til et så bra kjøp: Bi-xenon, LED-lys overalt, parkeringssensorer, sidespeil med oppvarming, fotlys, automatisk avblending, og automatisk innfelling, 18-toms hjul med i hele 255-dekk bak, adaptivt chassis med kjøremodusvelger, dekktrykksmonitor, 8-veis justerbare forseter, varme i ratt, varme og kjøling i seter, ryggekamera, adaptiv cruisecontrol og sist med ikke minst et Mark Levinson stereoanlegg på 865 watt med 12 høyttalere som er absolutt helt fantastisk.
BMW har ingen motormessig direkte konkurrent til denne Lexusen, den faller litt mellom 320i og 328i, men selv om du velger en 320, kommer du ikke under 600 000 med det samme utstyret som Lexusen har. Nå er det slik at BMW 3-serie antakelig er en av de aller beste bilene som lages akkurat nå. Ikke minst er den mer romslig og morsommere å kjøre enn IS300h. Likevel klarer altså Lexusen å vinne meg over fordi den for pengene føles mer spesiell, er så godt utstyrt, og mest av alt utgjør et veldig fristende forslag til den ultimate pendlerbilen. Og så er jeg forelska i stereoanlegget!