Av Vegar Bjørge
Det var egentlig ikke noen overraskelse at Audi skulle ha med et Quattro konsept til utstillingen i Frankfurt, og den nærmer seg nok en produksjon om vi skal tro det vi ser. Den er elegant og kan absolutt fungere slik den er i dag. Ikke noe som minner om sci-fi og det meste er elegant og klassisk. Dette er en bil som ikke står noe etter SportQuattroen. Originalen ble bygget for rally, men det blir absolutt ingen garanti for at Audi skal tilbake i rallyløypene. Den nye SportQuattroen skal heller vise hva Audi kan og motoren i sportsbilen er en hybrid på 700 HK og bilen skal kunne kjøres i 50 km uten bruk av bensinmotoren. Et gjennomsnitt forbruk på 0,25 l/mil lar seg også høre. 0-100 km/t skal gå unna på 3,7 sek, omtrent det samme som rallybilen i sin tid gjorde, og toppfarten er 305 km/t. Nå gjennstår det å se om den 460 cm og 196 cm brede sportsbilen blir å finne i salgslokalene etter hvert.
Lysteknologien fortsetter der nye Audi A8 har startet. Dette er led-lys i Matrix stil. Lyktene har en haug med dioder som slås på og dimmes etter forholdene. Innvendig fortsetter nyvinninger, selv om Audi har jobbet mye for å beholde det klassiske og elegante. Klimaanlegg med helt ny betjeningselementer, nye digitale instrumenter og head-up display.
En bil som mest sannsynlig har lenger vei å gå før den blir produksjonsklar er konseptet Anuk Quattro som er en sportsbilsuv. Snart bør vel alle nisjene være dekket. Bilen ser mer voldsom ut enn SportQuattro men har bare på 544 HK, men når motoren er en V10-diesel på 5,0 l og 1000 nm, så kan den skremme det meste. Samme toppfart som SportQuattro men 1 tidel seinere på spurten til 100.