Av Vegar Bjørge
Citroen har hatt flere vellykkede konsepter de siste årene, og jeg hadde forventet meg et bra konsept fra franskmennene denne gangen også. Til Frankfurt valgte de å ha med Cactus. Den stikker seg helt klart litt ut, men kanskje ikke nok. En ufarlig og fin cactus kanskje, eller er den litt kjedelig. Det er en del som liker formen, og den er heller ikke langt unna produksjonsklar. Derfor kan det også hende at den ser ut som den gjør. Produksjonsbilen skal hete C4 Cactus og den kommer til å få en helt ny plattform som flere av både Citroen og Peugeot sine biler skal bygges på. Cactusen er ganske kompakt, bare 421 cm lang, likevel er den stor innvendig. Om alle detaljer blir med over til produksjonsbilen er nok tvilsomt, men en ting vi får i produksjonsbilen er den nye 3-sylindrede motoren e-THP som gir 130 HK og 270 NM. Forbruket blir 0,47 i C4 personbil. Dette er en av flere nye motorer fra PSA og i den nye C4 GrandPicasso vil det komme en ny dieselmotor på 2,0 liter som får 150 HK. Det vil også bli en versjon av samme motor avsett for Citroen DS5 og Peugeot 508 med 180 HK. Spennende tider hos franskmennene og så fort vi får mulighet skal vi selvfølgelig teste ut Cactus med ny motor. Blir nok en gang i 2014……
Skuffelsen min når det gjelder Citroen er at de ikke har klar en DS6 eller DS9, som skal videreføre luksusen fra C6. Nå som C6 er ute av produksjon trenger Citroen en modell som er over C5 og DS5. De har vist konsepter på luksusbiler på noen foregående bilsalonger og nå bør tiden for presentasjon av ferdig produkt komme. En slikt konsept er Wild Rubis, som fikk sin Europa premiere i Frankfurt, likevel er den gamelt nytt. Kanskje til vårens Paris-salong……
Wild Rubis |