Hjem BMB-BLOGGEN The Circus is in Town: Landsfinalen i Bilcross 2013

The Circus is in Town: Landsfinalen i Bilcross 2013

Av David K Andersen

Foto: Ida Larsen

Ja litt slik føles det. Da man har kjørt og kjørt, og til slutt nådd Norges sørligste punkt, for så å kjøre rett nordover inn i landet igjen på krokete småveier til man kommer til den lille bygda Konsmo. Det er midt på natta, bekk mørkt, og omtrent like øde som vi er vant til at det er mot Finnskogen hjemme i Solør. Endelig står det et skilt til motorbanen, og etter å ha holdt på noen minutter med å få bussen under en trang jernbanebro, svinger vi inn på en gressplen, antar at vi er på rett sted, stopper bussen og legger oss til å sove. Noen få timer senere, bankes det i sida på bussen. Vi kikker ut og forstår at vi nok har kommet på rett plass, «the circus is in town»-følelsen er påtagelig. Opp bakken fra den trange brua strømmer racebuss etter racebuss, gamle og nye, campingbiler med løpsbil på slep, nye Mercedes GLer og gamle VW Transportere. Løpsbiler ruses og rygges av tilhengere, telt popper opp, dekk, verktøy, bærebruer og girkasser lempes ut, salgsboder rigger seg til, og pølsebuene er allerede åpne. Det er storløp i bilcross på gang!

Foto: Veras bilcross bilder

Det er flere «store» bilcrossløp i Norge hvert år, men det er to som skiller seg spesielt ut. Det ene er Landskampen som hvert år går på Momarken travbane, og så er det Landsfinalen som arrangeres på ulike steder hvert år. Det er sistnevnte vi snakker om nå, og slik foregår opptakten til årets antakelig tøffeste og mest pristisjefylte løp: For å kjøre billøp i Norge, må man være tilknyttet en klubb/motorsportorganisasjon. Altså ala Vålerenga eller Rosenborg for de som ennå ikke har skjønt at motorsport er LITT kulere enn å løpe i sikksakk på gresset. Motorklubbene i Norge, er av flere forskjellige typer. De fleste er Norsk Motor Klubb (NMK), og så har man for eksempel KNA og NAF. Som utøver er man tilknyttet lokallag av motorsportorganisasjonene. Altså man kjører for eksempel for NAF Asker & Bærum, KNA Solør Motorsport eller NMK Elverum. Landsfinalen holdes i regi av NMK, og for å få lov til å kjøre Landsfinalen, må man være blant de seks beste i minst ett av mange kvalifiseringsløp som arrangeres av en NMK-klubb. Alle kan delta og forsøke å kvalifisere seg, og kjøre landsfinalen, men det er altså bare NMK og arrangerer kvalifiseringsløp og selve finalen. Opplegget har stadig blitt mer populært, og etterhvert har da Landsfinalen blitt noe som henger svært høyt for norske bilsport-utøvere. Bare det å kvalifisere seg til løpet er ikke bare lett (spør du meg…).

Da framhjula på Bobla fortsatt mangler bakkekontakt 50 meter etter starten får vi anta det finnes et eller annet uorginalt under panseret.. se hjemmefavoritt Joachim Kerim i nr 14! I Statoil-Bobla, Kjetil Finstad fra Elverum som dessverre trakk seg ned til B-finale. Virkelig synd etter mesterlig kjøring hele helgen!
Foto: Ida Larsen

Så er også bilparken på startstreken heller heftig til bilcross å være. I år som ofte ellers var det mye rå Boble på plass, jeg tipper vi gjerne snakker fra 150 hk og oppover. Til og med boble med Wankel-motor var å finne. Så har man alltid en Saab-gjeng og en Volvo-gjeng hvor trimming på «gamlemåten» med grenrør, stroking, heftige kammer, to doble forgassere osv er loven. Videre har vi 90-tallsbanden: Småbiler, forhjulsdrift og gjerne noe rart under panseret. Eller rettere sagt noe stort og rart, for bilcross tar virkelig bilbygging til en annet nivå hvor kreativiteten får råde. Med skojern og litt tilpasning, er det utrolig hva som får plass under panseret på en bil. Som for eksempel en voksen toliter 16v i en Ford Ka, en V6er i en Opel Corsa, eller en VW VR6-motor i en Nissan Micra. Eller hvorfor ikke rive av insprøytninga på en Opel GSi og montere fore motorsykkelforgassere istedet? Hvilket bringer oss over på de som bare ikke kan kjøre med noe som er i nærheten av å være normalt. Vi snakker altså Lada med Volvomotor, Citroen med V6 og gasshydraulisk fjæring, folkevogner med rekkefirer eller gjerne V6er i rumpa, og sist, men ikke minst årets artigste bil for min del: Fiat 850 med Volvo 16v i baken (se bilde).

Foto: Veras bilcross bilder

På Konsmo skulle det vise seg å være vanskelig å slå Boblene. I bilcross skal man ikke undervurdere fordelen av en god start og det å få kjøre alene gjennom den første svingen fremfor å forsøke å takle den på nøyaktig samme tidspunkt som fem andre gærninger. Men så skal man heller ikke undervurdere en effektiv forhjulstrekkers evne til å krabbe seg fremover i feltet etter en dårlig start. For når heatet først er i gang, og banen litt halvveis kronglete som på Konsmo, så går det ofte fortere med motoren foran og drift rett under. Så var det også en forhjulstrekker med 6er som sto øverst på pallen da kjøringen var unnagjort. Ingen kjørte fortere enn ungutten Preben Myklebust fra NMK Egersund denne helgen i sin Nissan Micra. Han var raskest i alle innledende omganger. Nå er imidlertid innledende omganger en ting, og finaler en annen. Boble-sjefen selv, Even Frøshaug gjorde en fantastisk start i A-finalen, og et minutt eller to, trodde jeg han kom til å ta hjem ennå en seier, men så sjanset han på alternativsporet i første runden og havnet i trøbbel da han kom ut av det samtidig med flere andre. Dermed var det bare for Myklebust å klatre til topps. Imponerende bil og imponerende kjøring. Ikke minst moro med ferskt blod på toppen av pallen. Apropos imponerende: Ole Kristian Aamodt fra Hamar, gjorde helgens prestasjon i mine øyne da han kjørte seg opp fra D-finale til den siste pallplassen. Det å komme seg videre fra D-finale, så fra C-finale, så fra B-finale, for til slutt å komme på tredjeplass, er litt av en prestasjon i dette løpet. Andreplassen gikk til Ole Johan Smerud i Boble fra NMK Hadeland etter imponerende og stabil kjøring.

Samtidig gjennom svingen takk!
Foto: Veras bilcross bilder.

Team Bilogmotorbloggen.nos Glenn Michael Solberg stilte også for første gang til start i en landsfinale. Michael, som konsekvent kjører Volvo (helt uavhengig av om resten av verden for den saks skyld skulle gå under), hadde ikke med seg bil som kunne konkurrere om topp-plasser, men hadde et mål om å nå finaler. Det gikk ikke helt etter planen, men Michael kjørte veldig bra og med to tredjeplasser og en andreplass i innledende omganger, ble det en fin 31. plass. Det er bra det, blant 110 av Norges beste på startstreken og med en bil med 20-30 hestekrefter for lite til å hevde seg helt i toppen.

Typisk bilcross: Full vraking….
Foto: Ida Larsen

… like blid!
Foto: Ida Larsen

Sist men ikke minst, var årets Landsfinale et imponerende gjennomført arrangement. Jeg har vært på noen hundre billøp i mitt liv, og noe som alltid har imponert meg, er hvor profft de aller fleste bilcrossløp gjennomføres. Med opp til 250 biler på startstreken, men bare 6 biler om gangen på banen gjennomfører man altså løp uten forsinkelser, mens man i andre grener med en brøkdel antall deltakere rett som det er kan være flere timer forsinket med alt det innebærer for deltakere og publikum. NMK Konsmo bygde videre på denne fine tradisjonen og gjennomførte et knirkefritt prestisjeløp uten problemer. Det er ikke få dugnadtimer bak noe slikt! Gratis mat til team og sjåfører hele helgen og en trivelig festbankett etter løpet satt dobbelt strek under oppsummeringen av helgen: Dette var moro!

Vinner Preben Myklebust
Foto: Ida Larsen

Pallen fra venstre: Andreplass Ole Johan Smerud, vinner Preben Myklubust, tredjeplass Ole Kristian Aamodt
Foto: Ida Larsen

Takk for lån av flotte bilder fra Ida Larsen og Veras bilcross bilder!