Av Vegar Bjørge
Ghibli er et navn Maserati har brukt før med både hell og litt mindre hell. Den første Ghibli er i dag en ettertraktet klassiker med stigende verdi. Generasjon 1 kom i 1967 og var en stilfull sportscoupe med en V8 på 4,7 liter og 330 HK. Senere kom en SS-versjon med 4,9 liters V8 og 350 HK. Ghibli kom som spyder i 1969. Av denne første Ghibli ble det produsert 1150 Coupeer og 125 Spyder, 25 av spyderne var SS og det er disse 25 som er mest ettertraktet av samlere. Nå vil alle fine Ghibli av denne generasjonen stige i verdi ettersom utvalget er noe begrenset. I 1973 var det slutt for Ghibli frem til navnet ble brukt på en ny sporty modell i 1992. Denne modellen bygde på den katastrofalt dårlige BiTurbo-modellen. Heldigvis ble Ghibli noe bedre satt sammen, og kvaliteten ble noe bedre. Den kom med V6 motor på 2,0 liter eller 2,8 liter hvor førstnevnte var den vanlige i Europa. 306 HK ble plukket ut av 2,0 literen og det ble økt til 330 HK i den skjeldne Cup-modellen. Det sitter doble turboer i Ghibli 2 som gjør at effekten kunne være så høy. Faktisk var dette bilen med mest effekt pr. liter og den slo alle superbilene på den tiden. Toppfarten var 255 KM/T for de vanlige modellene mens Cup-modellen stoppet ikke før 270 KM/T. 3337 biler ble bygd av Ghibli 2 og bare 57 var Cup-biler.
Ghibli 3 kommer altså til og vises på bilutstillingen i Shanghai og Maserati har store forventninger til denne modellen. Det er et sportslig sedan og den skal konkurrere med BMW 5-serie og Audi A6 blant flere. Plattformen den bygges på kommer fra Quattroporte, men den er noe redusert til den litt mindre bilen. Diesel blir nå å finne for første gang hos Maserati, og det er VM Motori Centro som står for mesterverket. Håper det blir noe annet enn det de tyske premiummerkene lager, og at vi får diesel med sportslig låt og gange. Kanskje for mye å håpe på, men Maserati mener de må ha en diesel i sortementet for å nå salgsmålet på 50 000 biler i 2015. Diesel V6ern får omtrent 240 HK og er på 3,0 liter. Det kommer også bensinmotorer på opp mot 400 HK. Kanskje vi også får se Alfa Romeos 1750-motor i bilen. Det tror jeg kunne være en bra match. Alfa Romeo kommer til å bygge en modell på samme plattform som skal ta opp arven etter de store sedanmodellene til Alfa. Hvem har ikke ønsket seg en Alfa 6, 164 eller den siste 166. Komfortable sportssedaner som ingen bygde maken til. Vi ønsker italienerne all den lykke de kan få, for disse trenger vi i den ellers forutsigbare bilindustrien.