Hjem Nyheter Nyheter: Alfa Romeo 4C

Nyheter: Alfa Romeo 4C

Av David K Andersen

Etter suksessen med 156 på slutten av 90-tallet, har det humpet og gått sånn passelig med Alfa Romeo. BMW 3-serie konkurrenten 159, en av historiens peneste sedan/stasjonsvogner, var dessverre ikke like fantastisk å kjøre som utseendet antydet og er lagt ned nå. For øyeblikket produserer faktisk Alfa bare to modeller: Småbilen MiTo, som skal konkurrere med Mini og co, men som er basert på det ytterst tvilsomme chassiset fra Fiat Punto og Opel Corsa, og ikke engang ser bra ut. Og Giulietta, som er i Golfstørrelse, og som faktisk er veldig bra, men kanskje ikke riktig så bra at de som kjøper BMW 1-serie og Audi A3 gidder å bry seg.

I en voldsom satsning de neste årene, skal derfor eier Fiat, relansere Alfa Romeo med mange nye modeller. Startskuddet gikk i dag med presentasjonen av 4C, og er det dette vi kan forvente av Alfa fremover, er det bare å begynne å spare. Ser vi på Ferrari, vet vi at Fiat kan, så det er jo ingen grunn til å tro noe annet enn at Alfa virkelig kan bli til å regne med fremover?

4C er en toseters sportsbil med midtmotor. Det er litt vanskelig å si hvor i markedet den treffer, men Porsche Cayman blir nok en konkurrent. Antakelig også 911, Lotus og kanskje Jaguar F-Type

På papiret virker pakken uslåelig. Chassiset er en karbon monocoque som veier utrolige 65kg, karosseriet er helt i komposittmateriale og hele bilen veier ikke mer enn 850kg. Det er helt utrolig, bilen har knapt nok en eneste bit vanlig stål i seg. Motoren, en firer på 1750 kubikk med turbo, er ny og helt i aluminium. Effekten er 240hk, og den leverer 380nm på maks, hvorav 80% er tilgjengelig fra 1700 o/min. Girkassen er av to-clutch typen selvfølgelig. Hjulopphenget består av McPherson bak og en ny type bærearmskonstruksjon foran, som jeg ikke forstår nok av til å forklare videre før jeg får se tegninger. Uansett: 0-100 går på 4,5 sekunder og den vil koste 450 000 før norske avgifter. Det høres ut som litt av et kupp, og med firer og lav vekt, kanskje den ikke blir helt svimeslått av Sigbjørn Johnsens innkrevingssentral heller. Spennende saker og Geneve-messens kanskje viktigste nyhet for bilentusiaster.

Designet er uten tvil lekkert!