Av David K Andersen

Om noen dager åpner Geneve-messen og da kommer folkevogn til å vise flere versjoner av nye Golf.

Stasjonsvognen skulle egentlig blitt vist for første gang under messen med offisiell avduking og greier, men i dag har det lekket ut bilder fra VW i Russland, så da gikk nok det opplegget i vasken. Spesielt spennende er vel ikke akkurat denne nyheten, spesifikasjonene vil være identiske med 3- og 5-dørsversjonene som vi allerede kjenner. Derimot er det en viktig nyhet i og med at mange tusen nordmenn med stor sannsynlighet etter hvert vil kjøre rundt i en slik bil.

Golf GTI er også klar. I denne versjonen, altså som 7er Golf, får den 220hk. Eller du kan legge på noen tusenlapper og få en Performance Pack som innebærer 10 hester til. 0-100 går unna på 6,5 sekunder og den vil toppe nesten 250 km/t. 6-trinns manuell kasse er standard, men de fleste vil sikkert velge DSG-kassen. Den veier imponerende 1276 kg. Det blir spennende å se hvordan Volkswagen kommer til å prise GTI i Norge. Jeg tror den kommer til å slite med Audi A3 og BMW 1-serie. Du får for eksempel en BMW 125i, som er raskere enn GTI, fra 466 000. Eller om du kan leve med at bilen bruker ett sekund ekstra til hundre, starter 118i på 170 hk på 370 000. Da blir kanskje GTD med 184hk og 380nm mer interessant med en startpris på rundt 400 000. Den vil nå 100 på 7,5 sekunder og bruke betydelig mindre drivstoff.

El-bilen Blue-e-motion, er den siste av de nye Golfene vi vil se på Geneve messen. Det er ikke en hybridbil, men en helt elektrisk bil. Motoren yter 114hk og bilen når 100 km/t på 11,8 sekunder. Rekkevidden er ikke spesielt imponerende med 15 mil. VW mener det holder for de fleste som ønsker å kjøpe el-bil. Det er mulig, men når vi vet at en Tesla kan kjøre opp til 50 mil på en lading, er ikke 15 mil særlig imponerende. Bilen er vel mer eller mindre et konsept foreløpig, men vi regner med den blir satt i produksjon.